Så här i slutet av året är det skönt att göra ett “bokslut för 2022” för att fånga upp saker som man har gjort bra och saker som man önskar förändra. Några frågeställningar som jag själv gör är att reflektera över hur jag har tagit hand om mig själv och hur jag egentligen mår. Vissa år har det varit sämre och andra år bättre men ju äldre jag blir (51 år nu) så tycker jag att jag har blivit lite klokare och framför allt så är jag snäll mot mig själv och sätter inte upp för höga mål.

Det är roligare och skapar en skönare känsla att nå sina mål istället för att bli besviken över att man misslyckas!

Hur har ditt 2022 varit när det gäller:

  • Din kost
  • Din vardagsmotion och träning
  • Dina sömnvanor
  • Dina relationer

Detta är 4 fokusområden för att må bättre och det skapar hälsa på lång sikt. Oavsett hur 2022 har varit så skulle jag nu när vi går in i ett nytt år sätta små mål i dessa områden. Antingen behöver du förbättra något område eller så är du nöjd med de vanor du har i dag och då är det ju bara att fortsätta med dessa fina rutiner.

 

 

Försök att ha några lätta mål att nå och det kan vara:

1. Laga din egen mat och basera råvarorna på så naturlig mat som möjligt med mycket grönsaker varje dag. Laga alltid dubbla portioner så har du en matlåda dagen efter.

2. Sluta ät mellan måltider. Här är den största boven till ett högt kaloriintag och vi behöver inte mellis när vi är vuxna.

3. Drick mycket vatten varje dag, gärna 2 liter per dag.

4. Starta det nya året med en ny vana att ta en promenad varje dag så du får frisk luft och samlar steg i benen. Ett mål kan vara att komma upp i minst 50 000 steg per vecka.

5. Gå i säng senast kl. 22:00 de dagar du har möjlighet och försök skapa en bra sömnvana. Du behöver få minst 7 timmar sömn varje natt eller gärna 8-9 timmar.

6. Njut av dina bra relationer du har och ta hand om dina nära lite extra. Om du har relationer som påverkar dig negativt, gör ett krafttag och prata med personen och försök lösa upp konflikten eller berätta att du inte mår bra av relationen och försök förändra. Går inte det, avsluta den relationen eller ta en paus.

Mycket är ju vanor som du har skapat och bara du kan identifiera de vanor som du vill förändra så är det lätt att göra något åt det. Men du måste vilja och du måste förstå att det har en stor betydelse. I mina onlinekurser “66 Day Challenge” så finns det bra verktyg för att förändra vanor när det gäller kost men också en inrikting på motion/träning och en inriktning på inre fokus. Läs mer här:

Jag själv ska njuta de 2 sista veckorna av detta år med att unna mig god julmat och julgodis men också ta mig tid att vila, se serier, umgås med familj och vara ute i naturen. Jag är inte annorlunda än andra utan kommer den 1 januari bli lite striktare i min kost och röra på mig mer. Januari är en perfekt månad för att boosta sin hälsa lite extra och jag ser verkligen fram emot det!

Vi har tagit fram ett nytt koncept som är väldigt enkelt: 5-kilosklubben, 10-kilosklubben och 20-kilosklubben som alla startar den 2 januari. Det är onlinekurser med färdiga kostscheman att följa och här har du daglig coachning varje dag. Detta kan vara starten på ditt nyårslöfte 2023 och det kommer att bli roliga veckor med mycket matglädje. Jag kommer att välja 5-kilosklubben för det passar mig men vill du ha hjälp med att gå ner 10 kg så passar 10-kilosklubben bättre och vill du verkligen göra en stor förändring med din hälsa och gå ner mer då kan du välja 20-kilosklubben!

Jag hoppas att jag ska få inspirera dig till ett hälsosamt 2023! Hälsningar Ulrika