Vattenfasta ger effektiv viktnedgång

En vattenfasta är en mycket bra start på ett nytt hälsoliv! Framförallt gäller det dig som upplever att det är svårt att gå ner i vikt (och inte får den viktnedgång du önskar). Under en vattenfasta återställs kroppens hormonella balans och fettförbränningen sätter rejäl fart, med andra ord du kommer få en viktnedgång. Jag rekommenderar att du vattenfastar minst 4 dagar och därefter beslutar du om du ska förlänga din vattenfasta till 7,10 eller 14 dagar. Oavsett när du avslutar ska du introducera vegetarisk kost några dagar. Vill du göra övergången till fast föda i långsammare takt äter du t ex lite grönsakssoppa under ett par dagar och trappar sedan successivt upp med kokt fisk. Du ska veta att kroppen faktiskt är bättre rustad att klara av för lite mat än för mycket.

Vad händer när du vattenfastar? En karaff med vatten för fasta

Under vattenfastan sker följande:

Dag 1: Kroppen förbränner alla kolhydrater.

Dag 2 & 3: Kroppen förbränner protein.

Dag 4: Kroppen sparar på proteinet och börjar i stället -förbränna fett och här får du din viktnedgång.

Mekanismen bakom hjärnans signaler om längtan efter socker och stärkelser går via hjärnans produktion av signalsubstanser. När vi äter socker och stärkelser ökar produktionen av signalsubstanser, som ofta kallas lyckohormoner, och vi får en skön känsla i kroppen. Vi kan till exempel bli på gott humör av att äta en chokladkaka och vi vet nog alla vad det innebär att tröstäta. Många människor jag möter är beroende av att få i sig sötsaker och läsk och tycker att det är svårt att sluta med såväl kvällsmackorna som fikabrödet.

Men genom att göra en vattenfasta i 4 dagar kan detta mönster brytas så att hjärnan omprogrammeras till att inte efterfråga framförallt socker i samma utsträckning som tidigare. Då blir det också lättare för dig att genomföra den kostplan du har valt.

Tänk dig att du kör samma bil år efter år utan att serva den. Det mår bilen inte bra av. Samma sak är det med din kropp, den behöver också ses över då och då. Se en 4-dagars fasta som en service för din kropp. Kroppen går in i en reparationsfas och såväl blodtryck, kolesterol, blodsocker som insulin går ner samtidigt som skadade celler repareras och kroppen avgiftas.

4 dagars vattenfasta – vad händer i kroppen?

De första 8–12 timmarna efter den senaste måltiden arbetar kroppen med den mat som finns kvar i matspjälkningssystemet. Under de kommande 10 timmarna förbrukar kroppen det glykogenlager (kolhydrater) som finns i levern. Efter 16–24 timmar måste därför kroppen börja producera glukos och det enklaste är då att ta av muskelvävnaden. Det är bra om dessa timmar huvudsakligen infaller under natten då kroppen är i fullständig vila.

Under dag 2 bör du vila väldigt mycket, precis som under alla dagar under en vattenfasta, men särskilt då. Nu börjar kroppen använda protein som bränsle och i slutet av dag 3 kommer kroppen att omvandla fett till energi. Detta är målet. Det är nu matspjälkningssystemet kan börja vila och gifter som lagrats i fettet börja utsöndras. Du får nu mer ork och kraft och det beror på att kroppen bildar s k ketoner av ditt lagrade fett som ger energi till hjärnan och hela ditt system. Dag 5 när du ska börja äta igen har du uppnått en hög fettförbränning som hjälper dig under ditt kommande kickstartsprogram.

Du kommer att känna hunger, men var trygg i att kroppen använder din lagrade energi. Försök att sysselsätta dig och fokusera bort känslan. Ofta går den över om du tar en kopp kaffe, te eller en mugg misosoppa. Ibland frågar kroppen inte efter mat utan det kan räcka med ett glas vatten eller mineralvatten. Våga utmana dig lite och motivera dig i tanken att du faktiskt blir piggare och klarare i hjärnan under vattenfastan. Det är en speciell erfarenhet att få känna hur kroppen beter sig och du kommer att bli förvånad över hur du kan manövrera din hjärna och ta kontroll. Kanske har du aldrig tidigare haft den kontrollen? Hjärnan kommer nu att acceptera ditt val av mat och inte fråga efter socker.

Du kommer att gå ner i vikt dessa 4 dagar, hur mycket är väldigt olika från person till person. När du börjar äta igen kommer du att gå upp, men då kommer du att ha en bättre förbränning och en mer fungerande kropp än du hade innan. Du kommer också att minska i måtten och det är glädjande att här kommer du märka en stor skillnad långt efter din vattenfasta. Målet med en vattenfasta är inte att gå ner så mycket i vikt som möjligt, utan det är att återställa vår kropp!

Så här genomför du en vattenfasta

Dag 1–4: Drick 2–3 liter vatten eller mineralvatten varje dag. Kaffe och te, helst utan mjölk, är okej samt en påse misosoppa (finns i butikens asiatiska hylla) eller en kopp buljong per dag. Du kan även ta en gurka och en 50 cl Cola Light om dagen. När det gäller Cola Light så är det normalt sätt ingenting jag rekommenderar, men under vattenfastan så kan den hjälpa till så att ni ska orka genomföra den. Om du är sockerkänslig så rekommenderar jag att du inte tar den.

Dag 5 och framåt: Fortsätt med lågkolhydratskost och börja långsamt och snällt att vänja kroppen vid mat igen. Jag rekommenderar lätta detoxrätter till att börja med.

Det är inget måste att göra en vattenfasta om du tycker att det känns för tufft och inte har ork eller lust. Då kan du i stället prova vattenfastan i framtiden om du skulle känna för det. Ett BBC-program som sändes våren 2013 visade på otroliga resultat efter vattenfasta på blodtryck och glukos samt sänkta IGF-1-värden (Insulin-like growth factor 1) som är ett mått på inflammationen i kroppen. Fasta dämpar alltså inflammationer, minskar blodtrycket och gör dig bättre på att hantera ditt blodsocker. Fasta är som medicin! Själv vattenfastar jag 3–4 gånger per år och jag älskar det!

Jag tycker att du ska våga – din kropp kommer att tacka dig senare!

 

När man bör undvika vattenfasta

* Jag rekommenderar inte vattenfasta om du:

  • Har diabetes typ 1
  • Är underviktig
  • Tar du värktabletter eller medicin får du vara uppmärksam på om du får ont i magen eller andra symptom – välj då att avstå vattenfastan
  • Om du är gravid eller ammar

Är du inte fullt frisk eller har diabetes typ 2 råder jag dig att vara vaksam och uppmärksam på dina kroppssignaler. Har du en tidigare sjukdomshistoria och börjar få tillbaka dina symptom så avbryt fastan. Jag rekommenderar inte heller att du tränar under din vattenfasta, gå lugna promenader eller gör lugn yoga.