Boosta immunförsvaret

Stärk ditt immunförsvar med kost, detox och en bra tarmflora

I tider av förkylningar kan det vara klokt att boosta sitt immunförsvar. Ett starkt immunförsvar är nyckeln till en frisk kropp. Ett dåligt immunförsvar kan däremot leda till ökad risk för sjukdomar och virus. Därför är det extra viktigt att stärka sitt immunförsvar på alla sätt man kan. Nedan listar vi några exempel på hur du kan jobba upp ditt immunförsvar.

Gör en detoxkur och stärk immunförsvaret

När man detoxar kroppen låter man de inre organen vila, i och med att man inte utsätter dem för den belastning som matsmältningsprocessen innebär. Vi rekommenderar att man gör en detoxkur 2 gånger per år för att städa ut kroppen från slaggprodukter och gifter. En detoxkur där du äter mycket antioxidanter och vitaminer ökar dina chanser till att stärka ditt immunförsvar och skapar dessutom en basisk mag- och tarmkultur.

Tänk på att! Om du redan känner av virussymptom, till exempel att du känner dig trött och orkeslös, eller har fått feber rekommenderar vi inte att du genomför en detoxkur. Då ska du istället fokusera på att få i dig rikliga mängder med näring och energi.

Tips! Behöver du inspiration, kostplaner och coachning för att lyckas med din detox? Gå vår cleansing och detoxkurs. 


 

Vad ska jag äta för att hålla mig frisk? Det finns en rad olika livsmedel som har speciellt bra egenskaper för att boosta vårt immunförsvar. Nedan listar vi 5 bra råvaror att frossa i under förkylningssäsongen.

5 matvaror som stärker ditt immunförsvar

  1. Citrusfrukter – Unna dig ett glas färskpressad juice av till exempel citron, grapefrukt och apelsiner varje morgon. Förutom att det är gott så är citrusfrukter fylla med bra C-vitaminer.
  2. Vitlök – En klassisk huskur som många tycker fungerar.
  3. Grönkål – En supernyttig grönsak som anses skydda mot både bakterieinfektioner och virus.
  4. Honung – Honung är en annan klassiker i förkylningstider med dess antibakteriella egenskaper.
  5. Spenat – Ytterligare en grön supergrönsak som är rik på fiber och antioxidanter.

 

70% procent av immunförsvaret sitter i tarmen

Vad alla kanske inte tänker på är att den största delen av vårt immunförsvar är lokaliserat i matsmältningskanalen. Alla våra nästan 100 000 miljoner bakterier i tarmen bildar vår tarmflora. En hälsosam persons tarmflora kännetecknas av många olika sorters stammar av bakterier, och man säger då att personen har en rik tarmflora. Detta är förknippat med välmående och friska, smala människor. En utarmad tarmflora å andra sidan, alltså en tarmflora med få olika stammar, är förknippat med överviktiga och ohälsosamma personer. Det gäller alltså att sträva efter att ha en så rik bakterieflora som möjligt, både för att hålla vikten men också för att få ett starkt immunförsvar. Med en bra tarmflora har man betydligt större chans att hålla sig friskare, hälsosammare och må bättre.

Tips! Behöver du inspiration, kostplaner och coachning för att förbättra din tarmflora? Gå kursen Få en bättre tarmflora.

Boosta immunförsvaret med en kurs

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!