Kunskapsbanken

Lågkolhydratkost

En effektiv metod för att gå ner i vikt och må bättre!

Vad är Lågkolhydratkost?

Du har säkert hört talas om GI-metoden såväl som LCHF, Paleo, Stenålderskost, Atkins och Montignac? Det är alla ”metoder” som bygger på en lågkolhydratkost. Alltså en livsstil där du drar ner på, eller helt utesluter, snabba kolhydrater.

Alla dessa metoder har vuxit i popularitet de senaste åren i Sverige och lågkolhydratkost är nu den mest välkända och använda kosthållningen för folk som aktivt vill fokusera på son hälsa och vikt. Med tanke på detta vill vi här dela med oss lite om näringslära och personliga erfarenheter, så att du ska få en förklaring till varför vi använder denna metod så aktivt i vårt kursutbud.

Se vårt kursutbud – klicka här!

 

Ät dina grönsaker och gå ner i vikt!

Ulrikas erfarenhet, efter att ha arbetat med såväl personlig rådgivning som viktgrupper, är att lågkolhydratkost fungerar utmärkt för de allra flesta så länge man äter rikligt med grönsaker och inte blir för extrem åt något håll. Hur mycket kolhydrater man vill ha i sin kost är väldigt individuellt. Det beror på hur man är som person, hur man lever, hur man påverkas av kolhydrater och om man gillar mer eller mindre fett i sin kost. Ulrikas egen kostplan har en relativt liten andel kolhydrater och hon använder sig istället av såväl mättat fett som omättade fetter – bara de är naturliga.

Varför ökar lågkolhydratkost förbränningen

Lågkolhydratkost fungerar så bra eftersom vi ökar kroppens fettförbränning samtidigt som vi minskar fettcellernas förmåga att lagra fett. Detta gör vi genom att minska insulinfrisättningen när vi äter en mindre mängd kolhydrater i vår kost. Alla kolhydrater vi äter, vare sig det rör sig om socker eller stärkelse, bryts ner i magen och omvandlas där till glukos. Glukos går sedan ut i blodet och höjer blodsockret, vilket är stressande och kan ha en inflammerande effekt för kroppen. Insulin kommer därför att utsöndras för att sänka blodsockret, då insulin hjälper till att transportera in glukos i cellerna från blodet. Man kan se insulin som en dammsugare som suger rent blodet från socker och blodsockernivån kommer då att sjunka. Ju mer kolhydrater vi äter, desto mer insulin kommer att utsöndras och ju mer kommer blodsockret att sjunka. Lika dåligt som vi mår av ett högt blodsocker, lika dåligt mår vi också av ett väldigt lågt blodsocker.

Insulin hjälper inte bara till att transportera bort glukos från blodet in i cellerna, utan signalerar också till kroppen att vi nu har mycket energi. Vi befinner oss då i ett ”välgött” tillstånd där kroppen vill spara så mycket som möjligt av energin för att kunna använda vid senare tillfällen. Fettförbränningen stängs då av, för nu får ju kroppen energi från annat håll, och då väljer den att ”spara” på kroppsfettet till ett senare tillfälle då vi behöver det mer. Höga insulinnivåer kommer alltså att bidra till en minskad fettförbränning för att istället använda lagrade kolhydrater som energikälla.

Kolhydrater är det som bryts ner snabbast i kroppen och är lättast att omvandla till energi i form av glukos. Omvandlingen av fett och protein till energi är en betydligt omständligare process som kostar mer energi än vad nedbrytningen av kolhydrater gör. Intar vi en väldigt stor mängd kolhydrater kommer den att brytas ner till glukos, en del kommer att slussas in i cellerna och försvinna från blodet, men överskottet av glukos kommer att omvandlas till fett och lagras i fettvävnaden. Undviker du kolhydrater börjar kroppen istället att använda det lagrade fettet vi har och frisättningen av fettsyror från vårt lagrade fett kommer inte att hindras av höga insulinnivåer i blodet eftersom du undviker kolhydrater. Kroppen kommer då att ställa in sig på hög fettförbränning och ett högre fettintag mättar långsiktigt bättre än höga kolhydratintag.

Lågkolhydratkost ger en friskare vardag

Om vi lever som vi gör idag, med mycket stillasittande och en stor mängd kolhydrater i vår kost, kommer vi konstant att gå omkring med ett högt blodsocker. Det skapar inte bara stress och inflammationer i kroppen som ger värk i leder och huvud, det svängande blodsockret påverkar även vår hunger och vårt humör. Om vi undviker kolhydrater hjälper vi kroppen att använda fett istället för socker från kolhydraterna som primärbränsle och vi kommer att hålla ett jämnare blodsocker. Du kommer kort sagt att må bättre!

Ulrikas kurser bygger på lågkolhydratkort

I Ulrikas kursutbud finns en mängd olika kurser. Gemensamt för alla dessa är två saker;

  • matglädje
  • lågkolhydratkort

Att göra en kostomställning behöver verkligen inte innebära att du äter tråkigt. Tvärt om! Genom att följa Ulrikas kostplaner och recept kommer du att få njuta av varierad kost full av matglädje. Att du dessutom äter lågkolhydratkost är troligtvis inte ens något du kommer att reflektera över. Kanske är det just därför som Ulrikas kurser har blivit så omtyckta och populära. Du upplever nämligen inte som att du gör en hälsosatsning utan äter gott och blir mätt samtidigt som du går ner i vikt och tar hand om din kropp. Kursernas mat passar dessutom utmärkt att servera till hela familjen, oavsett om man vill gå ner i vikt eller ej. Man kan enkelt tillsätta traditionella kolhydrater i form av pasta/ris/bröd till barn eller familjemedlemmar som inte bör gå ner i vikt.