Lågkolhydratkost

Du har säkert hört talas om GI-metoden såväl som LCHF, Paleo, Stenålderskost, Atkins och Montignac? Det är alla ”metoder” som bygger på en lågkolhydratkost där du drar ner på eller helt utesluter snabba kolhydrater.

Alla dessa metoder har vuxit i popularitet de senaste åren i Sverige och lågkolhydratkost är nu en av de mest välkända dieterna, eller kostplanerna som jag vill kalla det, som vi stöter på. Och det är helt enkelt eftersom så många har framgång med sin viktminskning med denna metod. Därför vill jag dela med mig lite om näringslära och personliga erfarenheter, så att du ska få en förklaring till varför du under dessa veckor äter som du gör!

Ät dina grönsaker!

Min erfarenhet, efter att ha arbetat med såväl personlig rådgivning som viktgrupper, är att lågkolhydratkost fungerar utmärkt för de allra flesta så länge man äter rikligt med grönsaker och inte blir för extrem åt något håll. Hur mycket kolhydrater man vill ha i sin kost är väldigt individuellt. Det beror på hur man är som person, hur man lever, hur man påverkas av kolhydrater och om man gillar mer eller mindre fett i sin kost. I min egen kostplan ligger jag på en relativt liten andel kolhydrater och använder mig av såväl mättat fett som omättade fetter – bara de är naturliga.

Varför ökar lågkolhydratkost förbränningen

Lågkolhydratkost fungerar så bra eftersom vi ökar kroppens fettförbränning samtidigt som vi minskar fettcellernas förmåga att lagra fett. Detta gör vi genom att minska insulinfrisättningen när vi äter en mindre mängd kolhydrater i vår kost. Alla kolhydrater vi äter, vare sig det rör sig om socker eller stärkelse, bryts ner i magen och omvandlas där till glukos. Glukos går sedan ut i blodet och höjer blodsockret, vilket är stressande och kan ha en inflammerande effekt för kroppen. Insulin kommer därför att utsöndras för att sänka blodsockret, då insulin hjälper till att transportera in glukos i cellerna från blodet. Man kan se insulin som en dammsugare som suger rent blodet från socker och blodsockernivån kommer då att sjunka. Ju mer kolhydrater vi äter, desto mer insulin kommer att utsöndras och ju mer kommer blodsockret att sjunka. Lika dåligt som vi mår av ett högt blodsocker, lika dåligt mår vi också av ett väldigt lågt blodsocker.

Insulin hjälper inte bara till att transportera bort glukos från blodet in i cellerna, utan signalerar också till kroppen att vi nu har mycket energi. Vi befinner oss då i ett ”välgött” tillstånd där kroppen vill spara så mycket som möjligt av energin för att kunna använda vid senare tillfällen. Fettförbränningen stängs då av, för nu får ju kroppen energi från annat håll, och då väljer den att ”spara” på kroppsfettet till ett senare tillfälle då vi behöver det mer. Höga insulinnivåer kommer alltså att bidra till en minskad fettförbränning för att istället använda lagrade kolhydrater som energikälla.

Kolhydrater är det som bryts ner snabbast i kroppen och är lättast att omvandla till energi i form av glukos. Omvandlingen av fett och protein till energi är en betydligt omständligare process som kostar mer energi än vad nedbrytningen av kolhydrater gör. Intar vi en väldigt stor mängd kolhydrater kommer den att brytas ner till glukos, en del kommer att slussas in i cellerna och försvinna från blodet, men överskottet av glukos kommer att omvandlas till fett och lagras i fettvävnaden. Undviker du kolhydrater börjar kroppen istället att använda det lagrade fettet vi har och frisättningen av fettsyror från vårt lagrade fett kommer inte att hindras av höga insulinnivåer i blodet eftersom du undviker kolhydrater. Kroppen kommer då att ställa in sig på hög fettförbränning och ett högre fettintag mättar långsiktigt bättre än höga kolhydratintag.

Lågkolhydratkost ger en friskare vardag

Om vi lever som vi gör idag, med mycket stillasittande och en stor mängd kolhydrater i vår kost, kommer vi konstant att gå omkring med ett högt blodsocker. Det skapar inte bara stress och inflammationer i kroppen som ger värk i leder och huvud, det svängande blodsockret påverkar även vår hunger och vårt humör. Om vi undviker kolhydrater hjälper vi kroppen att använda fett istället för socker från kolhydraterna som primärbränsle och vi kommer att hålla ett jämnare blodsocker.