Så kan du öka din förbränning

Många som kommer till mig och går en onlinekurs har tidigare fått rådet någon gång under sin hälsoresa att äta mindre och röra sig mer, men det är inte alltid så enkelt. En omfattande del av mitt arbete genom åren har varit att ge mina råd och tips om vad man kan göra för att få en ökad förbränning och detta är mer viktigt än vilken diet man väljer anser jag.

Om inte kroppens ämnesomsättning fungerar som den ska så måste man börja med att reparera den. Nedan följer mina råd som jag efter alla dessa år vet verkligen ger resultat.

Vad är ämnesomsättning?
Om kroppen liknas som en bil så är ämnesomsättningen bilens motor. Den ser till så att kroppens energiförbrukning fungerar som den ska, både vid aktivitet och vila. Ämnesomsättningen kallas även metabolism och är en process i kroppen som hanterar matens näringsämnen. Antingen kan ämnesomsättningen innebära nedbrytande (katabola) processer, till exempel då fett förbränns och omsätts till energi och värme. Eller så sker det omvända, (anabola) processer där kroppens vävnader byggs upp, till exempel då protein används som byggstenar till kroppens muskler.

Vad är det som bestämmer hur bra vår förbränning fungerar?
Förbränningen styrs av ämnesomsättningen och det beror på hur ”din motor” fungerar och hur du har tagit hand om den. Det som påverkar vår ämnesomsättning är bl a: våra gener, vårt kön, vår ålder, hormonella obalanser, stress, utbrändhet, mediciner och mag/tarmproblem.
Det är alltså en fel åsikt vi har att alla som är överviktiga äter mer än de som är normalviktiga. Faktum är att många som har kilon som de brottas med ofta äter mindre än normalviktiga.

Vad ska jag göra för att förbättra min förbränning?
I min roll som kostrådgivare använder jag lite olika råd och verktyg för att få igång din förbränning. Det första är att få ordning på sin hormonella balans, att få ner mängden stresshormoner som belastar vår binjure och som stör vår förbränning, att stödja din tarm och äta en naturlig och sund kost. Sedan jobbar jag med att ge kostplaner som bygger på att vi äter olika mängd kalorier varje dag. Detta pga av kroppen ofta vänjer sig vid en mängd och ofta är vi vanemänniskor och äter ungefär samma mängd kalorier varje dag. Börjar vi förändra detta och äter t ex 1000 kalorier en dag och 1700 kalorier en annan dag förbättrar detta förbränningen och det händer saker på vågen. Det jag också rekommenderar är att dra ner på gluten i kosten och en del mjölkprodukter och det verkar som att det också ger bättre resultat.

Jag har också slutat med att rekommendera att vi ska äta mellanmål då det visar sig att kroppen faktiskt förbrukar mer av sin energi när vi undviker att äta var tredje timme. Istället för Energilagring som vi har efter alla måltider förvandlar vi kroppen till Energiförbrukning som inträffar ca 3 timmar efter en måltid.

Att träna på rätt sätt är också en viktig fråga här och då rekommenderar jag att träna på fastande mage för att få bästa resultat med sin förbränning.

Kan man förbättra sin förbränning med enbart kosten?
Man kan göra mycket med kosten men självklart behöver man också tänka på att balansera sin kropp med mer återhämtning, vila och rätt träning vid rätt tidpunkt på dagen.
Över helger eller dagar i följd som jag har unnat mig lite extra och ätit mer kalorier än vad jag annars gör, är det mycket effektivt att dra ner till kostintaget till 500 kalorier även två dagar i rad därefter. Mycket effektivt och jag behöver inte ha dåligt samvete för de härliga utsvävningar jag gjorde i helgen. Livet handlar ju trots allt om njutning också!

Mer om detta i mina onlinekurser!

Ligg steget före och slipp stressa med nya vanor i januari – starta dina nya hälsosamma vanor redan nu! Bokar du en kurs som går över jul och nyår så får du även mitt julbord och nyårsmeny som hjälper dig under decembers utmaningar.

50 % rabatt hela oktober och vi skänker dessutom 10 kr / såld kurs till Cancerfondens Rosa Bandet – kampanj.

Reader Interactions