Hitta tillbaka efter semestern

Hej! Oavsett om det är semester, långhelg, långa arbetsdagar eller helgdagar; Vi har alla upplevt en tid i våra liv när vi har gått lite över gränsen med ohälsosam mat. Det är fullkomligt normalt att en ”fuskmåltid” blir en ”fuskdag” och för En ”fuskdag” förvandlas till Fem osv..

Här är sex av mina bästa tips som hjälper dig hitta tillbaka upp på banan!

1. Börja dagen med äppelcidervinäger
Äppelcidervinäger används traditionellt för att avhjälpa matsmältningsbesvär, stödja leveravgiftning, och minska uppblåsthet. Blanda 1 msk ekologisk äppelcidervinäger i ett glas varmt vatten och drick direkt på morgonen på tom mage. Om du behöver kan du lägga till lite honung för att försköna smaken.

2. Drick mycket vatten
Något av det bästa du kan göra är att dricka mycket vatten och jag rekommenderar genomsnittligt 2-3 liter per dag.  Ett bra sätt att se till att du håller tempot på ditt vattendrickande är att köpa dig en disk- och återanvändningsbar vattenflaska så att du enkelt kan fylla på hela dagen. För extra antioxidanter och smak, lägga till några skivor citron eller lime.

3. Snacksa på grönsaker
Efter överdrivna helger kommer din kropp per automatik “vilja” fortsätta äta så mycket som du gjort tidigare, så var noga med att ha rätt mellanmål till hands för när chips- eller sötsuget infinner sig igen.  Jag fyller min kyl med följande: Broccoli, blomkål, gurkstavar, morötter, selleri, paprika och rädisor. För lite extra smak och motivation (i segstarten) efter semestern kan du också ha en god dipp till hands.

4. Kompromissa inte sömn
Att få en god natts sömn förbises ofta när man pratar om hälsa och välbefinnande trots att det är en av de viktigaste pelarna för en hälsosam livsstil. Välj en god bok istället för att varva ner med att läsa det senaste på dina sociala medier via mobilen. Det är en fördel att undvika skärmljuset innan sängdags för din hjärna kommer bättre ner i varv och din kropp kan tillfredsställas med en hel natts sömn på ca 7-8 timmar, vilket ger den en chans att gå igenom alla 6-sömncykler för fullständig återhämtning.

5. Svettas!
Medan du kanske inte känner dig redo att slungas tillbaka in i träningen, ge ett försök till något kort och effektivt, som att gå eller jogga för att få din kropp att förflytta sig igen. Även om det bara är 20-minuters träning, får det blodet att pumpa igen vilket hjälper dig svettas ut i toxiner och ger dig en välbehövlig energigenerering efter en längre tids ledighet.

6. Basta
Om du känner dig för dålig eller tung (helt normalt) att träna är bastun blir din nya bästa vän. Svett är din kropps naturliga sätt att avgiftas och efter en tids övermatning eller övertryck, kanske du bara tar dig en stunds bastu, vilket är helt okej! Att basta är avslappnande och som bonus är det även fantastisk för din hud.

Som sagt, vi har alla våra fuskdagar, veckor, månader. Ödsla inte tid på att reflektera på hur du hamnade här, utan ta dig istället tid att planera hur du ska komma tillbaka till bättre rutiner! Önskar dig en fin dag! 🙂

Reader Interactions