Vattenfasta dig till en bättre hälsa

Jag har jobbat med fasta under många år och ser fantastiska resultat på människors hälsa när man inför perioder i sin vardag där man äter mindre eller är helt fastande. I alla mina Kickstartsprogram har jag någon form av fasta i menyplanerna. Antingen 4-dagars vattenfasta, 5:2 eller 16:8.

Fördelen med fasta är:

  • Lägre blodtryck
  • Stabilare blodsocker
  • Sänker inflammationer i kroppen
  • Hormonella obalanser förbättras
  • Mage och tarm får en återhämtning
  • Mindre sug efter socker och snabba kolhydrater
  • Mindre hungrig och klarar sig på färre kalorier
  • Piggare och mer energi i din vardag

 

I sommar har jag tagit fastan till en ny nivå och har provat ett 28-dagars program med vatten. Efter att ha tagit del av Dr. Michael Klapers webinar från USA kände jag att jag ville prova hur min hälsa kunde förbättras ytterligare och nu har jag erfarenheten och resultatet. Det tänkte jag dela med mig av här;

Jag har tidigare gjort många 4-dagars vattenfasta och sedan min mamma dog för 3 år sedan har jag regelbundet planerat in detta i min kalender var 6:e vecka. Min uppfattning är att dessa dagar på vatten gör en fin avlastning och rening i kroppen som dessutom, är jag övertygad om, att det är bra för kroppens celler. Det pågår forskning i hela världen om hur fasta påverkar kroppen och det verkar som att istället för att celler delar på sig reparerar kroppen själv sina celler vid ett fastande tillstånd. Det tycker jag är intressant i ett syfte att skydda sig mot sjukdomar. Det jag skriver nu är INTE vetenskapligt utan baserat på den information jag har fått i den forskning som pågår i världen.

 

Vikten av vägledning och expertis – detta är viktigt!
Alla kan göra en 4- dagars vattenfasta men INTE alla kan göra en längre fasta som jag har gjort och framförallt ska man göra det under coachning av en påläst och kunnig kostrådgivare samt gärna en läkare inblandad som dessutom kan ta prover under denna period. Beroende på din egen hälsostatus kan du öka dagarna till 7, 10, 14, 21 och 28 dagar. Vattenfasta är inte till för att gå ner i vikt men du bör ha 5-10 kg övervikt om du ska fasta en längre period. Anledningen är att du tappar mycket vätska och fett% i kroppen. Efter 4 dagar börjar kroppen använda det lagrade fettlagret och omvandlar fett till något som kallas ketoner.

Det ger energi till hjärnan och ger dig energi hela dagen. Ha du en normalvikt eller är underviktig ska du inte göra en längre vattenfasta än 7 dagar är min rekommendation.

Jag har lärt mig mycket under dessa snart 2 månader och jag vill gärna hjälpa andra som vill testa att vattenfasta och ska senare utforma ett webinar och en längre kurs inom detta område. Om du vill prova en 7 dagars vattenfasta med ett 7 dagars upptrappningsprogram redan nu under min ledning så kan du läsa mer om den och boka här!

28 dagars vattenfasta
Jag vill börja med att skriva att det en en utmaning  att klara en lång fasta men när man väl har tagit sig igenom de första 7 dagarna  är det inte så jobbigt och man mår fantastiskt bra. Visste du att 80% av kroppens energi går åt till matsmältning? När du sköljer igenom kroppen med vatten så avlastar du hela ditt matsmältningssystem och alla organ som är inblandande. Det gör att du blir otroligt mycket piggare och har mycket överskottsenergi. Det är märkbart. Det som också är märkbart är att efter 7 dagar försvinner hunger och det gör det lättare att fortsätta med en vattenfasta. Hunger känner du främst de första 3 dagarna och det hanterar du genom att sysselsätta dig, dricka vatten och te eller kaffe. Hunger kommer och går under dessa dagar men det är inget farligt utan ett normalt tillstånd. Jag tror människan är mer skapt att ha perioder där man inte äter än att alltid äta som vi gör i dag. Fram till 21 dagar mådde jag bättre än någonsin men de sista 7 dagarna kände jag att energin minskade. Anledningen är att jag tappade all min övervikt och kroppens fett% blev lågt. Ketonerna som tidigare gav mig energi minskade och detta kan ju variera från person till person och det gäller att känna av sig själv. Jag genomförde mina 28 dagar för att jag ville ha erfarenheten och kunskapen att hjälpa andra som vill genomföra detta program och det är jag glad för. Här är mina upplevelser, tankar och resultat:

Dag 1 – 4 på vattenfastan
Jag fick jobba med mitt matsug och min hunger. Jag drack ca 2 liter rent vatten per dag och utöver det varierade jag med kolsyrat, smaksatt vatten, någon kopp kaffe, te och lite Cola Light. Jag utövade ingen motion mer än dagliga aktiviteter i mitt jobb. Lite energilös men sov bra och tungt på nätterna, ca 8-9 timmar per natt. Tappade ca 4 kg och mycket på kroppsmåtten, framförallt midja och det var mycket vätska. Hade tarmtömning 2-3 gånger och kissade mycket.

 

Dag 4 – 7 på vattenfastan
Energin var påtaglig och jag var piggare än tidigare. Nu var det lättare mentalt på grund av att kroppen hade vant sig och att ketonproduktionen var igång som gav mig energi. Väldigt lite hunger på dag 4,5 och 6 och på dag 7 och framåt ingen hunger alls. Fortsatte med samma intag av vätska och utövade ingen motion. Jag började sova mindre timmar på natten för jag var pigg när jag lade mig och pigg när jag vaknade vid 06-07 på morgonen. Lugn och skön sömn de 6-7 timmarna jag sov. Hade lätt tarmtömning en gång, fortsatte kissa mycket. Tappade ca 2 kg.

 

Dag 7 – 14 på vattenfastan
Fortsatt mycket energi och nu var det lättare att genomföra dagarna. Jag började känna mig helt oberörd av att bara dricka vatten och känslan i kroppen, både mentalt och fysiskt var fantastiskt. Ingen fysisk aktivitet mer än mitt dagliga arbete. Mitt blodtryck sjönk drastiskt när jag böjde mig ner hastigt och jag undvek lyft och böja mig, men jag var inte orolig för detta på grund av det webinar jag har gått som gav mig information att det är ett vanligt tillstånd under fastan. Under denna period hade jag nästan ingen tarmtömning men kissade ofta. Tappade ca 2 kg

 

Dag 14 – 21 på vattenfastan
Jag mådde fantastiskt hela tiden och livet var enkelt och bra. Gjorde lite promenader och var aktiv i mitt jobb. Jag var märkbart klar i huvudet och kände mig faktiskt smartare än tidigare. Jag kände en harmoni i kroppen och att kroppen var oerhört balanserad både psykiskt och fysiskt. Inga blodtrycksfall under denna period och nästan ingen tarmtömning. Tappade ca 3 kg.

 

Dag 21 – 28 på vattenfastan
Nu hade jag tappat hela min övervikt och min fett% i kroppen var låg. Det märktes tydligt på min energi. Jag var tröttare och långsammare i mina rörelser. Jag försökte ta det så lugnt jag kunde och vilade mycket. Nu hade jag tappat över 10 kg och låg på en normalvikt för mina 166 cm. Under denna period sov jag fler timmar på natten och det var påtagligt att jag behövde det.

Under dessa 28 dagar var jag trygg i programmet och jag noterade känslor, tankar och de kroppsliga förändringar som skedde. Alla som har gjort detta vittnar om att man vet när det är dags att sluta och börja trappa upp. Kroppen säger ifrån och det gäller att lyssna noga på hur man mår och överväga att sluta när det är dags.

 

Dag 28 – 32 – upptrappning
Rekommendationen är att börja trappa upp med vattenmelon och gurka. Jag skar detta i bitar och åt långsamt. Jag gjorde smoothies som jag drack flera gånger om dagen. Inga problem alls att börja med dessa råvaror och intressant att det jag var sugen på var egentligen bara frukt, bär och grönsaker. Jag provade att äta färska blåbär och lite mango och det var ljuvligt gott.

 

Dag 32 – 40 – upptrappning
Nu började jag äta råa grönsaker i liten mängd och kände mig mätt väldigt snabbt. Måltiderna tog lång tid och jag åt sakta och kände efter. Jag började med ångkokta grönsaker, ugnsbakade grönsaker och soppor och det kändes mycket bra. Fortsatt ingen sug efter animaliskt protein eller kolhydrater. Allt kändes kontrollerat och bra. Vikten var stabil och gick varken upp eller ner. Tarmtömning varje morgon och magen var i bra form. Jag fortsatte dricka mycket vatten varje dag, ca 2 liter.

 

Dag 40 – 56 – Vegetarisk kostplan
Här är jag nu i skrivande stund. Jag fastar på förmiddagen fram till lunch och dricker mycket citronvatten. Jag äter en lätt lunch och middag med varma eller kalla grönsaker, lite fårost, oliver, avokado, olivolja, nötter. Jag äter grönsakssoppor och frukt och bär i lagom mängd. Jag undviker alltså animaliskt protein, baljväxter, gluten, socker och mjölkprodukter. Vikten är stabil.

Om du har nedan problem med din kropp och hälsa så kan jag varmt rekommendera att se Dr. Michael Klapers webinar för att lära dig mer om hur en 28-dagars vattenfasta fungerar.

Enligt Dr. Klaper i både bokform, dvd och webinar rekommenderas personer som har nedan hälsoproblem att prova fasta i någon form:

  • Du medicineras för högt blodtryck
  • Du medicineras för Diabetes typ 2
  • Du har värk i kroppen som reumatism, fibromyalgi och annan värk
  • Du har hormonella obalanser och klimakteriebesvär
  • Du har 10 kg övervikt eller mer

 

Om det hade funnits ett piller för att bota ovan hälsoproblem på 28 dagar så hade det hjälpt många men det finns det inte. Däremot kan en vattenfasta på 28 dagar vara vägen till ett hälsosammare liv och du kan en gång för alla bli av med symtom som har följt dig länge och påverkar ditt liv dagligen. Tänk, 28 dagar är inte en lång tid om du kan förbättra din hälsa och sluta med tabletter. Dock måste du tänka att det är 28 dagar + 28 dagar när du tar ditt beslut.

 

Om du vill maila mig och har frågor så kan du göra det på ulrika@ulrikadavidsson.se

Ser fram emot att få hjälpa dig att må bättre!

Reader Interactions