Så här coachade jag Anne till att klara 28 dagars vattenfasta i sommar!

Låt mig få presentera Anne, som är en av mina äldsta väninnor och lika gammal som jag och är från Jönköping. Jag är så otroligt stolt över vad hon har åstadkommit med sin hälsa under de 28 dagar som hon har genomfört en vattenfasta tillsammans med mig i sommar!

Anne kom till mig på Gotland för att hjälpa mig att sköta min restaurang Hemma hos Ulrika och det var lördagen den 6 juli. Vi satt på lördagskvällen och pratade om livet och jag insåg att Anne behövde göra radikala och stora förändringar för att komma ur de hälsoproblem hon hade. Anne hade ingen energi i kroppen, värk samt var mycket trött. Hon meddelade att hon inte kunde vara till så stor hjälp under sommaren, men skulle jobba utifrån hennes egna resurser. Anne hade också börjat äta blodtryckssänkande medicin, behandlades för Typ 2 Diabetes samt tog värktabletter för sin Fibromyalgi. Dessutom var det besvärande för henne att hon hade återkommande vallningar många gånger per dag och svettades besvärande mycket.

Jag föreslog att vi tillsammans skulle göra de kommande 6 veckorna till våra hälsoveckor och jag föreslog att vi skulle göra en 4 dagars vattenfasta tillsammans till att börja med. På söndagsmorgonen satt jag och jobbade och Anne slog sig ner vid köksbordet när hon vaknade. Jag bad henne kolla på ett YouTube klipp som berättade hur en kille med besvärlig värk i hela kroppen genomförde en 7 dagars vattenfasta och filmade varje dag. Denna kille fick fantastiska resultat som gjorde att han mer eller mindre blev fri från sin värk och sina inflammationer i kroppen! Vill ni kolla på detta klipp så finns det här. 

Under denna förmiddag köpte jag ett webinar från Dr. Michael Klaper och började gå igenom hans föreläsningar om fördelarna med vattenfasta och vad detta kan göra i kroppen på såväl kort som lång sikt.

Vi tillsammans startade vår vattenfasta (då inte med tanken att genomföra 28 dagar) den 7 juli. Anne, som många andra, hade några jobbiga dagar mentalt för att kroppen (både hjärnan och magen) ville förstås ha någon mat. Detta manövrerade vi med att peppa varandra, samtala mycket, lära oss mer från webinaret och dricka vatten, te och lite kaffe. Dagarna gick och på dag 4 mådde både jag och Anne riktigt bra och det blev lättare. Det som var intressant var att Anne hade haft en vallning sedan hon startade och nu var detta besvär helt borta. Dessutom var hon betydligt piggare och hade mer energi, så när det var dags att öppna min sommarrestaurang den 9 juli var Anne fullt med och tyckte att det var roligt att jobba. Jag tror så här med facit i hand att det var så mycket lättare att vara upptagen med sysslor och inte bara ta det lugnt som Michael Klaper rekommenderade.

Helt plötsligt hade vi genomfört 7 dagars vattenfasta och Anne meddelade att hon ville fortsätta några dagar till. Sagt och gjort och vi fortsatte. Nu var det betydligt lättare och vi mådde så fantastiskt bra! Anne slutade med ALLA hennes mediciner efter rekommendation från Dr. Michael Klaper och dagarna flöt på.

Anne hade mer energi än någonsin och mådde mentalt mycket bra. Det var en fröjd att se henne förändras och det var förstås viktigt att vi gjorde denna grej tillsammans. Att ha ett stöd från en partner, väninna eller närstående är så viktigt för att klara denna utmaning. Anne och jag fortsatte dag efter dag och helt plötsligt hade vi gjort 21 dagars vattenfasta. Vi mådde bägge fantastiskt och du kan läsa mer här om hur jag beskriver alla dagar.

Efter 21 dagar blev det intressant för att Anne hade mer energi och jag började tappa energi. Efter att ha satt mig in i detta ämne förstår jag att viktminskningen som hade skett under dessa dagar hade gjort att jag hade inte mycket fett att ”gå på” som gav mig energi, medan Anne hade fler kilon kvar att använda som energi. Nu hade jag tappat ca 10 kilo och Anne 14 kilo.

Vi genomförde de sista dagarna så att vi bägge hade erfarenheten att fasta 28 dagar på vatten och jag är så glad för att jag har gjort detta och kan veta hur det känns och vad som är utmaningarna. För Anne har detta betytt otroligt mycket och ska nu fortsätta sin hälsoresa för att undvika att börja med mediciner samt tappa mer i vikt.

Vi började trappa upp efter 28 dagar på vatten med melon och gurka i ca 4 dagar. Därefter började vi äta ångkokta grönsaker, råa grönsaker och det gick oväntat bra. Kroppen mådde fantastiskt och vi njöt av frukt och grönsaker under flera veckors tid.

Nu har det gått drygt 7 veckor sedan vi startade och jag har fortfarande kvar en fin känsla i kroppen. Anne har kommit tillbaka till Jönköping och fortsätter sin hälsosamma livsstil där hon äter mycket grönsaker, soppor, gröna smoothiebowls, nötter, frön, frukt och bär samt börjar introducera ägg, ost från get och får samt lite animaliskt protein till måltiderna. Anne har tappat 16 kg och är fortfarande fri från vallningar och att ta mediciner. Anne har regelbunden kontakt med sin läkare som har koll på hennes prover och vi får se i framtiden hur denna sommar har påverkat min väninna. Jag hoppas innerligt att jag får vara med henne in i mål när det gäller att tappa ytterligare 16 kg med en hälsosam lågkolhydratkost kombinerat med periodisk fasta.

Här nedan kan ni läsa mina frågor till Anne och hennes reflektioner och ord. Jag hoppas att detta kan inspirera alla er som känner igen er i Annes historia och ni är mer än välkomna att höra av er till mig på ulrika@ulrikadavidsson.se om ni har frågor.

1. Hur fick du informationen om vattenfasta?
Information om fasta finns att läsa om överallt på nätet. Ulrika rekommenderar det i sina hälsokurser på Ulrikas Kickstart. Lyssnade på Dr. Michael Klaper i sommar om alla hälsoeffekter med vattenfasta bland annat för diabetes , högt blodtryck, hormonella obalanser, allergi, värk och övervikt.

2. Hur hittade du motivationen att börja och hålla dig motiverad under alla dessa dagar.
Informationen och uttalanden om hälsoeffekterna om vattenfasta inspirerade och motiverade mig otroligt mycket! Samt min otroligt fina vän, Ulrika som stod bredvid och motiverade & coachade mig under hela tiden. Jag blev också mycket motiverad när jag blev fri från vallningar redan på dag 2 på vattenfastan.

3. Hur kände du dig de första 4 dagarna, reflektioner?
På dag 3 kom energin! Jag är väldigt glad att vara fri från vallningarna. Tänkte på mat 3 första dagarna. Sedan försvann hungern och energin kom! Det gick egentligen förvånansvärt bra och jag tror att det berodde på miljöombyte och att vara sysselsatt.

4. Hur kände du dig efter 7 dagar och framåt?
Jag var så pigg och full av energi hela tiden. Jag minns att det var endast en kväll där jag var oerhört trött men då hade jag möjlighet att vila och jag sov 10 timmar i sträck. Under denna period blev jag också medveten att sinnet lugnar ner sig. Jag märkte att jag blev lugnare och mer fokuserad på min uppgift. Jag fick kommentarer av många runt mig som sa att det lyste om mig och att mina ögon såg piggare ut. Det kändes som jag studsade fram samtidigt som kilona rasade från min kropp .

5. Vilka är de tydliga positiva effekterna efter din vattenfasta?
Definitivt min hälsa! Att få vara frisk och balanserad. Mina sockervärden sjunker och normaliserar sig. Vallningar som försvann och som faktiskt besvärade mig mycket och påverkade mitt dagliga liv. Min värk i kroppen har försvunnit och detta har varit en diffus värk som ingen läkare kunnat hjälpa mig med.
Som en bonus så har jag gått ner i vikt och det är jag glad för. Känns som detta är början på mitt lättare liv.

6. Hur har omgivningen reagerat på din förändring?
Ja alla runt mig ser att jag mår betydligt bättre men också reagerat på att jag är lugnare mentalt och har en fin balans.

7. Hur kommer du nu att planera ditt hälsosamma liv?
Jag kommer att fortsätta med mycket vegetarisk kost och äta en liten del naturliga proteiner som ägg, kyckling och fisk. Jag kommer att utesluta vetemjöl och socker och tänka på att äta mindre av allt. Jag mår mycket bra att köra 16:8 programmet och då får jag hålla kvar fastan under 16 av dygnets timmar och njuta av god och hälsosam mat de resterande 8 timmarna. Jag kommer också att jobba på att följa min intuition och vara mer i nuet.

8. Kan du rekommendera att vattenfasta till andra?
Jag kan varmt rekommendera fastan. I varje fall 4-7 dagar för det klarar alla bara man bestämmer sig och förbereder sig. Att uppleva hälsoeffekter på sig själv och vara lyhörd till kroppen är det absolut bästa, tycker jag Att känna och uppleva hur kroppen själv kan läka och bli mer balanserad. Det har jag fått uppleva och tycker det är magiskt.

En reflektion: Om din hund är sjuk, så frågar veterinären direkt vad du gett hunden för mat. Går jag till läkaren frågas det inte om mina intag av föda. Nu vet jag hur mycket maten påverkar min hälsa. Maten är min läkning nu.

Det är också en glädje att prova klänningar som varit för små.. sitter helt perfekt nu!

Reader Interactions