Mat för immunförsvar

Även om vi försöker att förneka det så stundar det svenska vinterhalvåret. Blåst, regn och kyla är som årligen utlovat av vårt klimat här i norr. Jag träffar mycket folk när jag är ute på boksignering och andra uppdrag, och försöker alltid hålla mitt immunsystem balanserat så att inte förkylningarna når mig. Förutom den viktiga sömnen kommer här lite tips på livsmedel som kan stärka ditt immunförsvar när det behöver vara sitt vassaste!

En av de mest fantastiska fördelarna med att äta hälsosamt är att det faktiskt hjälper till att stödja ditt immunsystem. Det betyder att många av de livsmedel du redan äter om du följer mina kostanvisningar och kurser kan bidra till en mer hälsosam livsstil och minska risken för att bli sjuk.

Men ibland är en förkylning oundviklig och om du har varit sjuk och vill ge ditt immunförsvar en boost kan du försöka lägga till dessa livsmedel till dina måltider, vatten eller blanda ner i snackspåsen:

Citrus
Citrus, som apelsin, mandarin, grapefrukt, limefrukter eller citroner innehåller mycket C-vitamin. Att inkludera dessa i din kost kan hjälpa din kropp att försvara sig mot infektioner och för att bekämpa virus.

När du är stressad kan de hormoner som frigörs av din kropp tappa lager av vitamin C. Genom att ge ditt immunförsvar en boost kan du undvika förkylning under hektiska perioder. Oavsett om du snacksar på apelsiner och mandariner eller lägger lite citronsaft till ditt vatten och dina smoothies, är det verkligen lätt att få till mer citrusfrukter (och C-vitamin) in i din dag.

Röd paprika
De flesta tänker omedelbart på citrusfrukter och bär när man diskuterar C-vitaminrika livsmedel. Men visste du att röd paprika också innehåller höga halter C-vitamin? Faktiskt nästan tre gånger så mycket C-vitamin som en apelsin! Försök lägga till rå röd paprika i dina sallader, eller tillaga fyllda paprikor i ugn för en middag eller lunch full av näringsämnen! Du kan också skära upp lite skivor och ha med i en snackspåse till jobbet, enkelt, smidigt och stärkande.

Ingefära
Ingefära är en stark antioxidant som också har antimikrobiella och antiinflammatoriska egenskaper. Det kan hjälpa till att stimulera cirkulation, vilket innebär mer syre till kroppsvävnad, vilket hjälper till att förflytta toxiner.  Ingefära kan också hjälpa till med att lösa upp en upprörd mage, så lägg ner en bit i en kopp te och smutta långsamt, just för att den kan vara lite stark i smak tillsammans med hett vatten.

Prova också att göra ditt eget ingefära te genom att puttra lite ingefärarot i vatten på spisen. Efter ca 10-15 minuter sila vätskan och rör om med lite honung om sötma önskas.

Vitlök
Allicin, ett phytonutrient som finns i vitlök, kan hjälpa till att bekämpa bakterier och infektion i kroppen. Vitlök ger kroppens immunceller ett boost, vilket kan hjälpa till att bekämpa förkylningar. Även om du redan har blivit utsatt för förkylning, kan vitlök hjälpa till att minska tyngden av dina symptomer.

Har du en magisk hemmakur du brukar göra när du blir sjuk? Dela gärna dina bästa tips och tricks för botemedel och gardering mot förkylningen i kommentarsfältet på min Instagram!

Reader Interactions