Livsmedel du ska undvika när du känner dig stressad

Uttrycket tröstäta behöver ingen förklaring, när du känner dig stressad kan det vara alltför lätt att slukas av dagen och för att bedöva/belöna gör man lite okloklare val för att försköna stunden. Det stora problemet med det är att vissa livsmedel faktiskt kan få dig att känna dig ännu mer stressad när du redan är under press.

Här är några livsmedel som du bör undvika om du befinner dig mitt i stormens öga:

1. Livsmedel med mycket socker.
Såsom: bakverk, kakor, glass, sockerhaltiga spannmål och mjölkchoklad.

Även om det kanske känns som att du får en energikick av livsmedel med mycket socker, följs detta vanligtvis och nästan direkt av en dipp. Detta sker när ditt blodsocker sjunker dramatiskt vilket ofta leder till att du känner dig trött och grinig. Om du redan är stressad kan en socker-krasch få kroppen ur balans och känslorna av stress ta över för att du inte kan samla dina tankar. För att inte tala om att raffinerat socker kan leda till en ökning av kortisol (stresshormon), vilket bidrar till att du utsätter dig och din kropp för dålig immunfunktion och möjlig viktökning.

Istället: Prova några rutor mörk choklad, eller för lite mer textur varför inte ta några mandlar täckta i mörk choklad. Mörk choklad innehåller antioxidanter, kända för sina avkopplande egenskaper, samt magnesium, som kan hjälpa bekämpa din trötthet. Blåbär är ett annat bra val eftersom de är rika på phytonutrients och antioxidanter för att minska stress känslorna.

2. “Vita kolhydrater” – Livsmedel som är hårt processade.
Såsom: Pommes, vitt ris, pasta och nudlar.

När det känns som att allt i livet händer på en gång kan det vara svårt att motstå en lockande snabbmats måltid som bara behöver avnjutas. Bearbetade livsmedel är vanligtvis fulla av raffinerat socker, konserveringsmedel, salt och överskotts fetter, vilket bidrar till att du i princip matar din kropp med tomma kalorier. De innehåller även mättade fetter i överflöd, vilket kan få dig att känna dig uppblåst, trött och ängslig efteråt. Om du redan är stressad kanske du har märkt att ditt matsmältning inte fungerar lika bra som normalt så utsätt det inte för ännu mer belastning.

 

3. Koffein.

Vi vet alla vad som kan hända när vi har hällt i oss en kopp kaffe för mycket; känslan av panik, nervositet, hjärtklappning och senare sömnstörning är något de flesta någon gång upplevt. Särskilt när våra stressnivåer redan är höga, kan en “stimulativ” som kaffe eller energidryck göra att vi känner
oss mer överväldigade och oroligare än innan.

I tider med stress, minska därför koffeinintaget och prova en kaffe-liknande cikoria-te (finns tillgängligt i hälsokostbutiker) eller frukt infuserat vatten.

4. Mat som innehåller mycket salt.
Såsom: Otsbågar, potatischips, pizza.

Problemet med att äta mat som innehåller mycket sodium och salt är att dessa bidrar med biverkningar som också kan tömma dig på energi. Natrium kan göra att kroppen behåller vätska, vilket bidrar till att hjärtat får arbeta hårdare som i sin tur gör att blodtrycket ökar.

Istället: Pröva på sötpotatispommes, mosad avokado på rostat grovt bröd eller snacksa på en god nötmix. Sötpotatis är C- och E- vitaminrik, innehåller betakaroten och mineraler som koppar, kalium och järn. Dessutom är sötpotatisen fiberrik vilket är bra för matsmältningsorganen. Avokado och mandlar innehåller magnesium, vilket kan hjälpa till att bekämpa trötthet och hjälper även mot huvudvärk.

Om du har fastnat i en stress-slinga, försök att inte glömma din måltidsplanering. Att bibehålla rätt matvanor kan hjälpa till att balansera nervsystem och mage, vilket i sin tur gör märkbar skillnad på hur du känner dig och hur du sover. Att äta bra är en del av lösningen när det gäller att minska på stress, och träning bidrar självklart också!

Reader Interactions