FodMap

6 veckor

Nollställ
Want a discount? Become a member by purchasing Ulrikas hälsobank eller Hälsoo!

FodMap – Bli av med dina magproblem!

Är du en av de som har problem med gaser, uppblåsthet, diarréer eller förstoppningar? Kanske är du en av de som skulle må bra av att följa en rekommenderad FODMAP plan i din kost?  Denna kostplan kommer från Monash Universitet i Australien och det är främst professor, Peter Gibson som har kommit fram till att denna kostplan är bra för personer med IBS. Att ha problem med sin mage är en av de vanligaste åkommorna vi har i västvärlden. Men det behöver inte vara så illa som IBS eller så kanske du har IBS utan att fått det diagnostiserat, oavsett vilket är FODMAP en metod som kan hjälpa dig att bli av med dina problem och en gång för alla hitta en struktur och en metod som gör att du och din mage kommer i balans.

Är FodMap svårt?

Det kan kännas svårt och krångligt att göra ett FodMap kostschema på egen hand. Det är en av de stora fördelarna med denna kurs, Ulrika har redan gjort det arbetet till dig. Och dessutom får dig recept och praktiska inköpslistor varje vecka. En annan viktig sak när man gör en förändring är stöd. Ulrika och hennes team kommer under denna kurs att ge dig dagligt stöd och pepp. Utöver det får du inspiration och en tillhörighet med andra som följer samma kostschema i den slutna FB gruppen. Allt detta tillsammans gör att du har chansen att göra FODMAP till 100% under 6 veckor. Och nej, det är inte svårt när du gör FodMap tillsammans med oss. Kostschemat och alla recept bygger på “vanlig mat”, du behöver inte oroa dig för krångliga ingredienser eller tidskrävande recept. Deltar du i kursen behöver du inte laga någon specialkost utan hela familjen kan utan problem äta samma mat som i ditt kostschema.

Vad betyder FodMap?

FODMAP (Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols) – kort förklarat en grupp kolhydrater som inte bryts ner till enkla sockerarter i tunntarmen utan når tjocktarmen osmälta. Detta kan för en del människor orsaka både smärta och en hel del andra magproblem och genom att eliminera dessa livsmedel kan du skapa en mage i balans!

Grundarna av dieten menar att en kosthållning där livsmedlen har låg FodMap hjälper kroppen att hålla mage och vikt i balans. Kostbehandling med FodMap har visat sig effektivt minska symtomen hos 80 % av personer med IBS.

 

Vinsterna med FodMap:

  • Bli vän med dig mage en gång för alla!
  • Slipp magsmärtor, gaser och andra otrevliga magproblem genom att under kursen kunna identifiera vilka ingredienser som påverkar din mage negativt.
  • Du får färdiga kostscheman med recept anpassade för att undvika specifika råvaror “gröna listan” under en elimineringsfas, 4 veckor.
  • Dessutom färdiga kostscheman med recept anpassade för att successivt lägga tillbaka råvaror från “gula listan” för ytterligare 2 veckor.
  • Färdiga recept och inköpslistor som underlättar din planering och vardag för att spara tid och samtidigt ha en bra kost.
  • En FodMap guide med råvaror som du ska basera din kost på och vilka råvaror du bör undvika för alltid.

Det är mycket matglädje i recepten i denna kurs och är utvalda för att förbättra din mage och tarmhälsa. Recepten är omgjorda så att det enbart är råvaror i tillhör den “gröna” listan de första fyra veckorna. Du äter en varierad kost som passar FodMap och använder naturliga fetter. Kurser bjuder på härliga frukostar och lättlagad vardagsmat, dessutom trevlig helgmat. Med det här upplägget är enkelt att följa kostschemat till 100%. Efter elimineringsfasen tar du tillbaka råvaror i lugn takt för att se hur din mage och tarm reagerar.

Välkommen till Ulrikas FodMap-värld!

När du bokar FODMAP:

När du har bokat din kurs FODMAP får du inom en timme din inbjudan till en sluten grupp på Facebook. Därefter behöver vi godkänna dig manuellt vilket görs under kontorstider mån-sön. Du har sedan tillgång till gruppen under hela kursperioden + 2 veckor efter avslutad kurs. I gruppen har daglig kontakt med mig. Du har varje dag möjlighet att ställa dina frågor och funderingar. I gruppen kan du även dela med dig av din dag och dina tankar och på så sätt få både peppning och inspiration från de andra deltagarna i gruppen som följer samma kostschema som dig. Detta ger motivationen en extra kick och hjälper dig att hålla dig på banan!

Du får också ett inlogg till ett personligt konto där allt material för FODMAP ligger och du har tillgång till detta under 1 år.

Nollställ
Want a discount? Become a member by purchasing Ulrikas hälsobank eller Hälsoo!

Detta är
En hälsokurs med fokus på matglädje och en välmående mage
Du får
Ett personligt konto med:
- Kaloriberäknade lågkolhydratrecept som är enkla att följa
- Recept anpassade för FODMAP
- FODMAP Guide
- Härlig helginspiration
- Inköpslistor
- Kunskapspoddar
- Dokument om näringslära

- Daglig pepp av Ulrika och hennes team i en sluten Facebookgrupp
För vem
För dig som vill ha en glad mage och mycket matglädje
Du behöver
Matlådor, stavmixer, blender, citronpress, köksvåg, zestjärn
Beräknad viktnedgång
6 veckor: 4 kg (primärt arbetar denna kurs med att få bukt med svällande mage och liknande problem varför du säkert kommer att uppleva en slankare midja även om vågen inte visar så stor skillnad)
Pris
6 veckor - 1298 kr

Kursens innehåll

1

Välkommen
Coachning

2

Frågor och svar
Viktkort
Coacha dig själv

3

Att äta ute med FODMAP
Motivation
Mål & Målplanering

4

Vad är FodMap?
Näringslära - protein, kolhydrater och fett

5

4 Kunskapspoddar
- Fasta
- Lågkolhydratkost
- Träning och förbränning
- Coacha dig själv

6

Färdiga kostscheman som hjälper dig med planeringen
Recept där du utesluter råvaror under begränsade perioder
Inköpslistor

7

En hälsosam livsstil
Tack och bra jobbat!

TIPS FÖR DIG

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!