Flexitarian-Aftonbladet

1 | 6 veckor

Nollställ
Want a discount? Become a member by purchasing Ulrikas hälsobank eller Hälsoo!

Dra ner på köttet med flexitarian recept!

Det här är kursen för dig som vill äta en vegetarisk kostplan men även lite fågel och fisk. Kursen innehåller ingen form av rött kött utan fokuserar på grönsaker, frukt, bär, ägg, ost, fisk och fågel.

Som Aftonbladet läsare får du första veckan i kursen utan kostnad. Vill du voka hela kursen ger vi på Ulrika Davidsson en generös rabatt, hela 50% rabatt om du anger koden AB-FLEX. Erbjudandet gäller till 12 feb 2021.

Att inte äta rött och processat kött gynnar både din kropp och miljön (med rött kött menas kött från nöt, gris, lamm, vilt och charkprodukter som skinka och bacon). Enligt livsmedelsverket ska vi inte äta mer än 500 gram rött kött i veckan. En större konsumtion än så ökar risken för flera cancerformer. Köttkonsumtionen står även för nästan 15 % av världens totala utsläpp av växthusgaser. Genom att byta vissa av dina måltider med kött till vegetariska alternativ gör du även gott för vår miljö.

Kursen börjar med två veckor “turbo” vilket betyder att du har tre fastedagar per vecka. Den fastan som förekommer är 5:2 och 16:8. 5:2 betyder att du äter under 500 kalorier och 16:8 betyder att du hoppar över frukosten och äter ditt första mål kl. 12. Resterande fyra veckor fortsätter du med två fastedagar per vecka. Vill eller kan du inte fasta så går den att uteslutas.

Detta får du lära dig i “Flexitarian”:

  • matglädje i köket och att äta mer hälsosamt med naturligt protein, bra fetter, mycket grönsaker och vi äter lite mjölkprodukter och minimalt med socker under dessa veckor. Kostschemat är dessutom glutenfri vilket kommer att vara en stor fördel för dig som har en problemmage.
  • laga snabba och mättande rätter, både varma och kalla maträtter med fisk, fågel och vegetariska rätter.
  • följa kostschemat och göra egna personliga kostscheman för framtiden.
  • näringslära och att välja rätt råvaror såväl i butiken och på restauranger.

Kostschemat och recepten bygger på en lågkolhydratkost med goda och lättlagade recept! Alla recepten är kaloriberäknade då man äter olika kalorier varje dag för en hög förbränning. Det kommer vara två typer av fasta planerat i kostschemat, 16:8 och 5:2. Att använda sig av olika typer av fasta är ett bra verktyg för att förbättra sin hälsa och gå ner i vikt, men även för att behålla vikten.  Du kan också välja att avstå från fasta och äta fler kalorier dessa dagar.

När du bokar Flexitarian.

När du har bokat  får du inom en timme din inbjudan till en sluten grupp på Facebook. Därefter behöver vi godkänna dig manuellt vilket görs under kontorstider mån-sön. Du har sedan tillgång till gruppen under hela kursperioden + 2 veckor efter avslutad kurs. I gruppen har daglig kontakt med mig. Du har varje dag möjlighet att ställa dina frågor och funderingar. I gruppen kan du även dela med dig av din dag och dina tankar och på så sätt få både peppning och inspiration från de andra deltagarna i gruppen som följer samma kostschema som dig. Detta ger motivationen en extra kick och hjälper dig att hålla dig på banan!

Du får också ett inlogg till ett personligt konto där allt material för Flexitarian, du har tillgång till detta under 1 år.

Nollställ
Want a discount? Become a member by purchasing Ulrikas hälsobank eller Hälsoo!

Detta är
En hälsokurs med fokus på grön kost och viktminskning
Du får
Ett personligt konto med:
- Kostscheman som är enkla att följa
- Kaloriberäknade och lättlagade recept
- Inköpslistor
- Dokument om näringslära
- Övningar att göra
- Inspirerande coachningsfilmer
- Daglig coachning av Ulrika i en sluten Facebookgrupp
För vem
För dig som vill få en kickstart med mer grönt i din kost
Du behöver
Matlådor, stavmixer, blender, citronpress, köksvåg, zestjärn
Beräknad viktnedgång
1 vecka - 2-3 kg
6 veckor: 6-8 kg
Pris
1 vecka - 0 kr
6 veckor - 1198 kr (50% rabatt med koden AB-FLEX)

Använd ditt friskvårdsbidrag för denna kurs!

Kursens innehåll

1

Välkommen
Coachning

2

Frågor och svar
Viktkort
Dokument coacha dig själv
Dokument målplanering
Dokument motivation

3

Dokument om Flexitarian
Varför fasta?
Varför lågkolhydratkost?
Näringslära - protein, kolhydrater och fett
Att äta ute
Råvaruguide

4

Kostschema
Recept
Inköpslistor

5

En hälsosam livsstil
Skapa ditt egna kostschema
Tack och bra jobbat!

TIPS FÖR DIG

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!