Vad är 800 metoden?

Vad innebär 800 metoden?

När Michael Mosley, som även grundade 5:2-dieten, släppte sin bok om diabetes och övervikt som heter Blodsockerkoll på 8 veckor med Michael Mosley började Ulrika intressera sig för hur man kan äta sig frisk genom att ligga på låga intag av kalorier varje dag – runt 800 kalorier. Metoden bygger, liksom 5:2, på två fastedagar i veckan. Skillnaden är att du här får äta 800 i stället för 500 kalorier de två dagarna.

Mosley har kommit fram till att ett intag per dag ska ligga på runt 800 kalorier för att få en normal insulinfrisättning från bukspottkörteln och för att öka insulinkänsligheten i levern. Det kan därmed hjälpa till med att vända din diabetes och återställa blodsockret till normala nivåer. Det finns också vinster för alla att prova att ligga på 800 kalorier under en period för en snabb och bra viktminskning och det är många andra värden i kroppen som blir bättre, bland annat blodtryck och kolesterolvärden.

Ulrikas egen 800 kcal kurs 

I Ulrikas recept för 800 kalorier gör hon rätter som är kalorisnåla men mättande och som består av mycket grönsaker och protein. Soppor, gratänger, sallader och grytor är passande att laga där man kan använda till exempel krossade tomater, varma och kalla grönsaker som bas och sedan lägga till kalorisnåla proteinalternativ som till exempel torsk, tonfisk, skaldjur och kyckling. Ulrika kryddar maten med kryddor från hela världen och använder olika färska örter.

Vad äter man inte i 800 metoden?

Det du inte äter så mycket av i dessa recept är kaloririka livsmedel som smör, majonnäs, grädde, crème fraiche, ostar och nötter, men jag använder olivolja, avokado, oliver, pesto, gräddfil och lite ostar om än sparsamt. Eftersom recepten innehåller så mycket vitaminer, mineraler och näring kommer du att ge din kropp allt den behöver och du kommer att märka stor skillnad på ditt sötsug och behov att stoppa något i munnen – det så kallade småätandet – som försvinner.

För vem passar 800 metoden?

Kostschemat passar dig som inte vill fasta men ändå ta del av effekterna som en fasta har, nämligen snabb viktminskning, ett jämnare blodsocker, lägre blodtryck och bättre kolesterolvärden. Du äter ofta tre måltider per dag men i Ulrikas kostschema kombineras dessa dagar med en kortare fasta, 16:8, för att få en större effekt på vågen. Dock såklart helt frivilligt. Det är också ett bra kostschema att starta med om du aldrig tidigare har provat att fasta. Då kan det vara lättare att sedan prova de andra varianterna på fasta när du känner dig trygg i att klara dig på färre kalorier.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!