Ingrediensbibliotek

Här kan du läsa mer om några av de lite mer ovanliga ingredienserna som används i Ulrikas recept. Du får svar på vad ingredienser är, hur de kan användas och vad du kan ersätta dem med.

A.

Ajvar relish – Ajvar är en grönsaksröra som bland annat innehåller rostad paprika och aubergine. Enkel att göra själv men går också att köpa färdig.

B.

Burrata – En krämig italiensk mozzarelaost med gräddig fyllning.

C.

Crunchy crumbs – Ett glutenfritt ströbröd som absorberar ca 20% mindre fett än vanligt ströbröd. Ger en krispig och god panering.

Gyroskrydda – En kryddblandning som kan köpas färdig eller så gör du din egen bestående av spiskummin, paprikapulver, oregano, timjan, kanel, salt och chilikrydda efter smak.

D.

E.

F.

Flytande Stevia – Stevia är en växt som är sötare än socker men som inte påverkar blodsockret alls. Stevia innehåller inga kalorier, inga kolhydrater och har ett glykemisk index på 0.

G.

Granatäpple – Granatäpple är en av de frukter som innehåller mest antioxidanter. Numera går det att hitta frysta granatäpplekärnor.

H.

Herbes de Provence – En kryddblandning med ursprung I Provence I södra Frankrike. Kan användas både till kött, fågel och grönsaker. Innehåller bland annat lavendel, mejram och fänkålsfrö.

Havregrädde – Ett bra substitut till vanlig grädde. Funkar i både varm och kall matlagning.

I.

Ingefära – En älskad liten knöl som passar perfekt både I matlagningen och när du är förkyld. Finns både färsk, torkad och fryst.

J.

K.

Keral curry kryddmix – Färdig kryddmix bestående av koriander, spiskummin, kanel, kryddnejlika, ingefära, vitlök, gurkmeja, muskotnöt, svartpeppar, fänkål. Tips, kan ersättas med annan indisk färdigmix av kryddor.

Keso Mexican style – En Keso som är smaksatt med mexikanska smaker, såsom tomater, bönor, lök och chili. Passar perfekt både som mellanmål och i mat. Går utmärkt att göra själv.

Ketjap manis – Ketjap manis är en söt soja från Indonesien. Sojan har en ganska tjock konsistens. Finns också en salt variant som heter ketjap asin.

Kikärtsmjöl – Ett naturligt glutenfritt mjöl fullt av proteiner som görs helt av kikärtor. Används i indisk matlagning men funkar lika bra i en pizzadeg.

Kokosfett – Kokosfett framställs från kopra. Den har vi rumstemperatur fast form men smälter vi 25 grader. Kokosfett kan till exempel användas I hemmagjort godis.

L.

Lallerstedts dressingar – Lallerstedts dressingar är färdigblandade dressingar utan onödiga tillsatser som du hittar i kylhyllan. Finns ett flertal smaker, bland annat Curry-limedressing och senapsdressing.

Lantbuljong – Investera i en bra lantbuljong fylld av torkade grönsaker, örter och kryddor. En matsked lantbuljong motsvarar en buljontärning och är lagom till en liter vatten.

M.

Mirini – Mirini är en söt alkoholhaltig vätska som används i japansk matlagning, till exempel som smaksättare i sushi och teriyaki.

Misopasta – Misopasta är ett japans livsmedel som blivit allt mer populärt i det svenska köket eftersom den tillför umami, den femte grundsmaken, till matlagningen. Miso framställs genom jäsning av sojabönor. Den tjocka pastan används bland annat till misosoppa.

Misosoppa – En japansk soppa bestående av miso och dashi. Serveras ofta på sushiresturanger men är enkel att göra hemma och passar perfekt när man fastar.

N.

O.

P.

Persillade – En kryddblandning med tydlig smak av vitlök. Kryddan används mycket i det franska och grekiska köket och innehåller, förutom vitlök, persilja, olja, vinäger och salt.

Q.

Quinoapuffar – Quinoapuffar är naturligt glutenfria och används bland annat i bakning men är också gott att ha i salladen eller som topping på en smoothie. Går att göra själv genom att poppa quinoa.

R.

Root pasta – Ett perfekt alternativ till pasta, ris och nudlar som är 100% kolhydratfritt. Root Pasta är också fritt från gluten.

S.

Shoyu soja – Japans fementerad och lagrad soja. Tips, kan ersättas med tamarisoja.

Sjögräsnudlar – Nudlarna är gjorda av brunalger och har ett högt innehåll av kalcium, kalium, jod, magnesium och järn. Sjögräsnudlarna är kolhydratsfria med gott tuggmotstånd. Passar perfekt i en wok!

Sötpotatisnudlar – En nästan helt transparant nudlelsort som består till 3/4 av sötpotatis.

T.

Tofu – Tofu är perfekt för dig som äter vegetariskt eller veganskt. Tofu är en bra proteinkälla och kan både stekas, grillas, paneras och marineras. Tofu görs på sojabönor.

U.

V.

Vaniljpulver – Äkta vaniljpulver kommer från vaniljstänger och har en naturlig vaniljsmak till skillnad från vaniljsocker och vanillinsocker. Eftersom vaniljsmaken är kraftigare behöver man inte använda så mycket.

X.

Y.

Z.

Å.

Ä.

Ö.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!