Ingrediensbibliotek

Här kan du läsa mer om några av de lite mer ovanliga ingredienserna som används i Ulrikas recept. Du får svar på vad ingredienser är, hur de kan användas och vad du kan ersätta dem med.

A.

Ajvar relish – Ajvar är en grönsaksröra som bland annat innehåller rostad paprika och aubergine. Enkel att göra själv men går också att köpa färdig.

B.

Burrata – En krämig italiensk mozzarelaost med gräddig fyllning.

Buljong – Vi rekommenderar Renée Voltaires lantbuljong eller Biofoods grönsaksbuljong- utan jäst och socker.

Bönpasta – Bönpasta kommer i en rad olika varianter, till exempel som spagetti eller fettuccine. Bönpastan är rik på protein och fibrer och innehåller kolhydrater som är komplexa och tar tid att bryta ner vilket ger en längre mättnadskänsla.

C.

Crunchy crumbs – Ett glutenfritt ströbröd som absorberar ca 20% mindre fett än vanligt ströbröd. Ger en krispig och god panering.

Gyroskrydda – En kryddblandning som kan köpas färdig eller så gör du din egen bestående av spiskummin, paprikapulver, oregano, timjan, kanel, salt och chilikrydda efter smak.

Chiafrön – Chia betyder styrka och ett mer passande namn för detta frö finns inte. Fröna är rika på Omega 3, fiber, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer.

D.

Dinkelflingor – Dinkelflingor är framställda av ekologisk hel dinkel som skalats, ångats och pressats till flingor. Är till exempel gott att ha i bröd.

E.

Endiv – Endiv är en salladssort med avlånga salladshuvudena som har vitgula kraftiga, saftiga blad med lite besk smak. Gott att grilla eller att servera med fyllning på som tilltugg.

F.

Flytande Stevia – Stevia är en växt som är sötare än socker men som inte påverkar blodsockret alls. Stevia innehåller inga kalorier, inga kolhydrater och har ett glykemisk index på 0.

Fisksås – Fisksås är en smaksättare som tillverkas av fermenterad, det vill säga jäst fisk. Fisksås används som sälta i sydostasiatisk och sydkinesisk matlagning, på samma sätt som sojasås används i Japan och Korea.

G.

Granatäpple – Granatäpple är en av de frukter som innehåller mest antioxidanter. Numera går det att hitta frysta granatäpplekärnor.

Grapefrukt – Vi rekommenderar att äta grapefrukten, det är bra att få in lite beska smaker i vår kost då det underlättar matsmältningen och många upplever att det minskar sötsuget. Skulle du verkligen inte vilja äta det, så testa en pomelo, hallon eller en kiwi!

H.

Herbes de Provence – En kryddblandning med ursprung I Provence I södra Frankrike. Kan användas både till kött, fågel och grönsaker. Innehåller bland annat lavendel, mejram och fänkålsfrö.

Havregrädde – Ett bra substitut till vanlig grädde. Funkar i både varm och kall matlagning.

I.

Ingefära – En älskad liten knöl som passar perfekt både I matlagningen och när du är förkyld. Finns både färsk, torkad och fryst.

J.

JackfruitJackfruit är en frukt som fungerar utmärkt som substitut för kött och kyckling. Frukten tillhör mullbärsväxter och den växer i regnskogarna i Västra Ghats, Indien och i Filippinerna. Går utmärkt att göra en Pulled pork men ersätta fläsket med jackfruit.

K.

Keral curry kryddmix – Färdig kryddmix bestående av koriander, spiskummin, kanel, kryddnejlika, ingefära, vitlök, gurkmeja, muskotnöt, svartpeppar, fänkål. Tips, kan ersättas med annan indisk färdigmix av kryddor.

Keso Mexican style – En Keso som är smaksatt med mexikanska smaker, såsom tomater, bönor, lök och chili. Passar perfekt både som mellanmål och i mat. Går utmärkt att göra själv.

Ketjap manis – Ketjap manis är en söt soja från Indonesien. Sojan har en ganska tjock konsistens. Finns också en salt variant som heter ketjap asin. Ketjap manis finns på de flesta matbutiker vid den asiatiska hyllan. Ersätt det med tamarisoja i recepten om du inte skulle hitta.

Kikärtsmjöl – Ett naturligt glutenfritt mjöl fullt av proteiner som görs helt av kikärtor. Används i indisk matlagning men funkar lika bra i en pizzadeg. Hittar du inte kikärtsmjöl kan du göra ditt eget kikärtsmjöl genom att skölja en förpackning med torkade kikärtor i vatten och torka dem. Sätt ugnen på 180 °C och rosta kikärtorna i ugnen i 10 minuter på en plåt. Låt sedan kikärtorna svalna och kör de sedan i en matberedare till ett fint mjöl. Beroende på matberedare kan man behöva köra kikärtorna olika länge och ibland sila och mixa de bitar som inte blivit till mjöl. Förvara i en lufttät burk.

Kokosfett – Kokosfett framställs från kopra. Den har vi rumstemperatur fast form men smälter vi 25 grader. Kokosfett kan till exempel användas I hemmagjort godis.

L.

Lallerstedts dressingar – Lallerstedts dressingar är färdigblandade dressingar utan onödiga tillsatser som du hittar i kylhyllan. Finns ett flertal smaker, bland annat Curry-limedressing och senapsdressing.

Lantbuljong – Investera i en bra lantbuljong fylld av torkade grönsaker, örter och kryddor. En matsked lantbuljong motsvarar en buljontärning och är lagom till en liter vatten.

M.

Mirini – Mirini är en söt alkoholhaltig vätska som används i japansk matlagning, till exempel som smaksättare i sushi och teriyaki.

Misopasta – Misopasta är ett japans livsmedel som blivit allt mer populärt i det svenska köket eftersom den tillför umami, den femte grundsmaken, till matlagningen. Miso framställs genom jäsning av sojabönor. Den tjocka pastan används bland annat till misosoppa.

Misosoppa – En japansk soppa bestående av miso och dashi. Serveras ofta på sushiresturanger men är enkel att göra hemma och passar perfekt när man fastar. Misosoppa finns att köpa på hälsokostaffären eller i välsorterade ICA Maxi eller Coop Forum butiker. Det går annars bra att beställa på nätet. Misosoppan är portionsförpackad i små påsar och blandas bara med lite hett vatten. Tips på bra märken är Renée Voltaires snabbmiso och King Sobas Mighty miso.

N.

NyponskalsmjölNyponskalsmjöl är ett härligt syrligt mjöl som görs av torkade nyponskal, gott i bröd men används även för att göra nyponsoppa.

O.

Okra – Okra är en grönsak som används mycket i södra USA. Den kan ätas rå, stekas eller kokas och påminner om en mild zucchini.

P.

Persillade – En kryddblandning med tydlig smak av vitlök. Kryddan används mycket i det franska och grekiska köket och innehåller, förutom vitlök, persilja, olja, vinäger och salt.

Pofiber – Pofiber består av torkade fiber från potatis och är helt fritt från gluten. Pofiber har positiva egenskaper för praktiskt taget all bakning och matlagning. Genom att den effektivt binder stora mängder vätska blir maten och brödet både godare och saftigare.

Psylliumhusk – Psylliumhusk är skalet från psylliumfrön. Tack vare det höga fiberinnehållet i produkten passar psylliumhusk perfekt till glutenfri bakning och fyller där en viktig funktion att göra bakverket saftigare och hjälper till att skapa en struktur så det håller ihop.

Q.

Quinoapuffar – Quinoapuffar är naturligt glutenfria och används bland annat i bakning men är också gott att ha i salladen eller som topping på en smoothie. Går att göra själv genom att poppa quinoa.

R.

Root pasta – Ett perfekt alternativ till pasta, ris och nudlar som är 100% kolhydratfritt. Root Pasta är också fritt från gluten.

Råris – Råris är riskorn där bara yttersta delen av kornets skal är bortskalat. Råris kan användas i stället för vanligt ris men kokas dubbelt så länge.

S.

Shoyu soja – Japans fementerad och lagrad soja. Tips, kan ersättas med tamarisoja.

Sjögräsnudlar – Nudlarna är gjorda av brunalger och har ett högt innehåll av kalcium, kalium, jod, magnesium och järn. Sjögräsnudlarna är kolhydratsfria med gott tuggmotstånd. Passar perfekt i en wok! Om du inte hittar sjögräsnudlar kan du ersätta dessa med hyvlad zucchini eller morot.

Sötpotatisnudlar – En nästan helt transparant nudlelsort som består till 3/4 av sötpotatis.

Sesamolja –  Oljan utvinns ur sesamfrön, som kan vara naturella eller rostade. Används ofta i det asiatiska köket som smaksättare till såser.

T.

Tofu – Tofu är perfekt för dig som äter vegetariskt eller veganskt. Tofu är en bra proteinkälla och kan både stekas, grillas, paneras och marineras. Tofu görs på sojabönor.

Tahini – Tahini är en sesampasta som är gjord av krossade sesamfrön. Pastan kan variera i smak och egenskaper beroende på om fröna är skalade eller inte, samt rostade eller orostade.

Teriyakisås – En relativt söt sojabaserad sås som används som tillbehör till stekt och grillat kött, fisk eller kyckling samt som smaksättare till nudlar och wokrätter.

U.

Umami – Umami brukar betraktas som den femte grundsmaken efter salt, sött, beskt och surt. Umami förknippas ofta med det asiatiska köket eftersom smaken förekommer mycket här. Ett konkret exempel på umami-smak hittar du i misosoppa.

V.

Vaniljpulver – Äkta vaniljpulver kommer från vaniljstänger och har en naturlig vaniljsmak till skillnad från vaniljsocker och vanillinsocker. Eftersom vaniljsmaken är kraftigare behöver man inte använda så mycket.

X.

Y.

Yakinikusås – En sojabaserad sås som går att köpa färdig eller göra själv. Innehåller förutom soja även sesamolja, vitlök och chili. Det går att ersätta yakinikusås med teriyakisås.

Z.

Zucchini eller squash – En del undrar nog vad som skiljer en zucchini från en squash och det är faktikst bara språket. Zucchini och squash är exakt samma men zucchinin är dess italienska namn och squash dess engelska benämning.

Å.

Ä.

Ärtskott – avser som regel skott från sockerärtan. Det är de torkade gula ärterna som man låter gro. Är gott i sallad eller som topping på en smörgås.

Ö.

Örtagårdskrydda – Kryddan säljs bland annat av Santa Maria och innehåller lök och en rad olika kryddor, till exempel persilja, rosmarin, oregano, basilika, mejram och timjan.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!