Ulrika svarar Aftonbladets läsare

Varje vecka svarar Ulrika på läsarnas frågor. Ta del av februari svar här.

Torsdag 20 februari 2020

Hur får jag ordning på min upplåsta mage?


Fråga, Hallå! Har tröttnat på att leta lösningar för min oroliga och uppblåsta mage! Jag har bland annat provat att utesluta olika livsmedel. Jag har också varit hos läkaren för att se om jag är känslig mot laktos eller gluten.. vilket jag inte var, men som jag konstigt nog kanske hade hoppats på för att få bukt med detta. Jag känner mig vilsen och skulle gärna vilja ha lite hjälp, vilken kost tror du skulle fungera för mig? Stort tack för hjälpen, Jenny.

Svar från Ulrika, Hej Jenny, under mina år som kostrådgivare har jag träffat väldigt många som har samma historia som du beskriver och det kan kännas hopplöst! Även om du inte har en intolerans mot gluten och mjölk så kan du reagera negativt på detta. Ofta är den egna känslan rätt och det är den du ska följa. Därför rekommenderar jag att du ska förändra din kost och äta efter en lågkolhydratkost och undvika såväl mjölk och gluten under en längre period. För att du ska kunna se och känna en förändring så ska du vara 100% strikt de första 4 veckorna för att senare ev använda mjölk och gluten i en liten mängd. Jag tror att kroppen först måste reparera sig och lugna ner den irritation du känner i tarmen.

Jag rekommenderar att du ska vara noga med dina måltider och äta 3 mål om dagen som bygger på naturliga proteiner som kött, fisk, skaldjur, kyckling och ägg samt viktigt med bra fetter såsom olivolja, kokosfett, oliver, frön och nötter, nötsmör, pesto, avokado mm samt undvika mjölkprodukter som grädde och créme fraiche. Istället kan du använda soja och havreprodukter såsom grädde, yoghurt och créme fraiche. Smör är dock inget problem att använda och dessutom kan du äta ost från get och får i en mindre mängd. Till måltiderna rekommenderar jag dig att undvika all sorts pasta, vitt ris, bröd och istället botanisera bland grönsaksrätter som tillbehör.

Till frukost kan du göra i ordning sojayoghurt, müsli, bär eller en chiafrögröt med frukt eller kanske det bästa – ägg i någon form t ex äggröra med avokado, tomat och lite kalkon.Middag kan bestå av kyckling, kött, fisk, skaldjur som du antingen wokar, steker, ugnsbakar eller gör en gratäng och serverar med bra fetter som olivolja, pesto, majonnäs, aioli, oliver, frön, nötter, smörbaserade såser, soja eller havregrädde. Du kan rosta rotfrukter och andra grönsaker i ugnen som tillbehör eller kan du göra grytor och soppor med mycket grönsaker. Blomkåls- eller broccoligratäng är ett gott tillbehör till kyckling, fisk och kött! Om du vill spara tid så laga alltid en dubbel portion och ta med dig som lunchlåda dagen efter. Då har du koll på vad maten du äter innehåller. Vill du äta ute så brukar det inte vara problem att välja bort såväl gluten som mjölkprodukter.

Sist men inte minst så är det bra om du dessutom tar bort allt socker i din kost under en tid för att verkligen optimera chanserna att du ska få en stor förändring. Det är också bra om du kan ta Probiotika under denna månad så att du säkerställer att du har mycket bra goda bakterier i tarmen. Fram med järnviljan och ett positivt tänk – då får du ett resultat. Ett stort lycka till hälsar Ulrika

 

Publicerat i Aftonbladet torsdag  27 februari 2020

Bra och nyttigt att ha i matlådan – tips?


Fråga, Hej Ulrika! Jag har sedan ett par månader tillbaka regelbundet tagit med mig matlåda till jobbet. Dels för att spara pengar men också för att jag enklare kan styra över vad jag äter. Det hade varit tacksamt att kunna tappa några kilon också, men det jag funderat på är hur mycket mat jag egentligen ska äta till lunch. Jag har alltid tänkt att innehållet är det viktiga och att jag ska äta tills jag blir mätt. Men samtidigt kan ju kalorierna lätt rusa iväg, även om innehållet är bra… Vilka skulle dina bästa tips vara för en matlåda som man står sig på, men som inte rusar iväg kalorimässigt? Är det några livsmedel jag kanske ska undvika helt tycker du? Stort tack, Alva.

Svar från Ulrika, Hej Alva,Vad bra att du har fått in så fina rutiner med att ta med dig matlåda till jobbet och mycket riktigt sparar du både pengar och tid samt har bra koll på vad du får i dig näringsmässigt. Om du vill gå ner i vikt så ska du tänka på att begränsa kolhydraterna i dina luncher (samt middagar) och fylla dina matlådor med mycket grönsaker, bra proteiner och fett som mättar bra. Jag kan tipsa dig om följande maträtter som du både kan förbereda, göra flera portioner av samt lägga i frysen:

Köttfärssås med krossade tomater och rikligt med grönsaker som morötter, squash, stjälkselleri och palsternacka är gott att blanda i. Du kan sedan variera tillbehören och göra exempelvis blomkålsris, squashtagliatelle (som du hyvlar med en potatisskalare), tomat och rucolasallad eller steka upp olika grönsaker som gör att du blir ordentligt mätt, men samtidigt innehåller lite kalorier.

Grytor – välj högrev, lamm eller kycklingfilé och koka länge med kalvfond, vitlök, lök, kryddor och tomatpuré. När grytan är klar kan du blanda i rotfrukter, blomkål, broccoli, paprika, squash, champinjoner eller andra grönsaker du gillar.

Fiskgratäng – välj lax eller torsk och gör en bädd av olika grönsaker i en ugnsform med kryddor. Lägg på fiskfiléerna och en god ost som exempelvis mozzarella, chévre, brie eller fetaost. Koka upp grädde med fiskfond och häll över gratängen. Dela upp i portioner och servera med bladspenat eller grönkål.

Ratatouille – rensa kylen varje vecka och stek upp alla grönsaker som du har. Häll på krossade tomater och smaksätt med vitlök, torkade örter och frys in i matlådor. Servera med smulad fetaost eller bara värm och ät ratatouillen som den är.

Andra bra rätter för matlåda är omeletter i alla former som kan förberedas samma morgon. Använd 2-3 ägg och lägg i hackade grönsaker, skinka, riven ost, svamp, räkor, lax eller tonfisk. En omelett mättar bra! Sist men inte minst så är grönsakssoppor ett utmärkt alternativ och då kan du göra till exempel spenatsoppa, grönkålssoppa, morotssoppa, blomkålssoppa eller broccolisoppa. Koka upp med lök, vitlök, buljong och mixa soppan slät. Toppa med ost, grönsaker, frön och färska örter. Vidare så rekommenderar jag att du ska äta olika mängd kalorier varje dag för att gå ner i vikt. Jag menar inte att du behöver räkna kalorier men du kan tänka att du vissa dagar äter större portioner och tre mål mat per dag. Andra dagar kan du istället hoppa över frukost och använda dig av 16:8 metoden som innebär att du börjar äta vid lunch, klockan 12, och sen äter din sista måltid senast klockan 20 på kvällen. Efter det fastar du fram till klockan 12 dagen efter. På det sättet har du ett ”ätfönster” under 8 timmar och ett ”fastefönster” under 16 timmar. Med kombinationen att undvika kolhydrater (pasta, bröd, ris, potatis och socker) och äta olika mängd kalorier varje dag bör du tappa 0,5 – 1 kg per vecka. Lycka till hälsar Ulrika

Bra mat i matlådan

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!