Ulrika svarar Aftonbladets läsare

Varje vecka svarar Ulrika på läsarnas frågor. Ta del av februari svar här.

Torsdag 2 april 2020

Hur ska jag äta för att behålla min vikt?


Fråga, Hej hej!  Jag har mår bra av att träna regelbundet och äta hälsosamt. Däremot har jag insett att jag bara går ned i vikt av detta vilket jag ser som ett problem. Jag vill gärna hålla min vikt där jag är, alternativt bygga mer muskler vilket i så fall bara hade varit ett plus. Jag äter som sagt regelbundet och nyttigt och det känns som att jag äter ganska mycket. Jag tränar fyra till fem gånger i veckan. Min fråga är om det är så att man ska äta mer än vanligt när man gått över till det nyttiga spåret? Förr när jag inte hade så stor koll på vad jag stoppade i mig gick jag varken upp eller ned i vikt. Jag vill inte fortsätta gå ned i vikt, hade som sagt hellre uppskattat mer muskler i sådana fall! Är detta ett vanligt problem och vad kan jag göra åt det? Hälsning från Smålänningen

Ulrika svarar, Hej, vad härligt att höra att du har så fina träningsvanor och att du har börjat intresserad dig för en hälsosam kost! När du tränar så mycket som du gör är det otroligt viktigt att du ger din kropp mer energi då du gör av med så mycket energi varje dag. Detta kan du lätt göra genom att öka mängden fett i din kost utan att välja ohälsosamma livsmedel. Jag rekommenderar dig att välja fullfeta produkter som grekisk yoghurt 10%, keso 4%, grädde och creme fraiche 40% samt rikligt med olivolja, kokosfett, nötter och frön, avokado, pesto, majonnäs, smör. Fett innehåller mycket energi och kalorier och lägger du till extra till varje måltid så kommer du inte att tappa i vikt. Tänk också på att lägga till hälsosamma mellanmål som t ex keso och bär, ägg med majonnäs, gröna smoothies, nötter och avokado. Du kan också lägga till ett tillskott på proteinpulver och här finns det många olika varianter och du kan läsa på vad som passar din träning för att uppnå det resultat du önskar. Hälsningar Ulrika

viktminskning med dieter

Torsdag 2 april 2020

För mycket fiber ger mig ont i magen, vad kan jag äta?


Fråga, Hej! Jag har börjat ändra om i mina kostrutiner tack vare att jag kom i kontakt med din senaste bok. Jag var en riktig småätare innan. Jag har insett att det förmodligen är boven till att jag gått upp i vikt. Nu när jag äter mycket fibrer så har jag fått otroligt ont i magen av det. Jag gissar iallafall att det är fibrerna som orsakat magvärk eftersom det är den största förändringen jag gjort inom kosten. Tidigare har jag nämligen aldrig haft några problem. Jag vill bli av med mitt småätande, äta det som jag håller mig mätt på och samtidigt lyckas gå ned i vikt. Vilka alternativ har jag som kan gynna mig, men som inte är fiber så jag slipper gå runt och ha ont i magen… Tack för en bra spalt! / Anna – Karin

Ulrika svarar, Hej Anna-Karin, Vad roligt att jag kan inspirera dig till en hälsosammare livsstil med mina kostplaner och recept! Jag förespråkar en lågkolhydratkost med naturligt protein, bra fetter och mycket grönsaker. Dock finns det olika benämningar inom lågkolhydratkost och här gäller det att hitta den kostplan som man mår bäst av och det kan vara GI metoden, Paleo, LCHF eller Keto som alla liknar varandra med några skillnader. Med tanke på att du känner att din mage inte fungerar som den ska så skulle jag råda dig att följa en av de striktare varianterna t ex LCHF eller Keto då dessa kostplaner innehåller mindre fibrer. Om du äter enligt GI metoden så finns det med fullkorn, helkorn och baljväxter och du kan prova att ta bort även detta och se om du mår bättre. Det är dock viktigt att ha med fibrer i sin kost och du bör inte dra ner på fiberrika grönsaker, en del frukt samt bär är min rekommendation. Det är också bra att känna till att vid alla kostomläggningar så kan det ske en reaktion i kroppen, främst mage och tarm men detta brukar försvinna när kroppen vänjer sig vid en kostplan. Hälsningar Ulrika

 

Torsdag 9 april 2020

Kan jag unna mig och ändå vara hälsosam?


Fråga, Hej hej Ulrika! Tack för alla inspirerande böcker och recept genom åren. Mitt mål är att gå ned i vikt, det behöver inte gå fort men vill börja se lite resultat. Jag har vid många försök uteslutit godsaker helt men det har bara gett motsatt effekt och jag blir ännu mer sugen. Därför har jag låtit mig själv ha en dag i veckan, oftast lördagar, som jag unnar mig godis eller det jag är sugen på. Det känns som att detta är det enda sättet för mig att lyckas hålla mig borta från onyttigheter under veckan. Men min fråga till dig är om du tror detta upplägg kan göra mig gott eller om det bara förstör för det nyttiga jag ätit under veckan? Hur mycket kan man egentligen unna sig utan att det blir ohälsosamt? Tack från Linda.

Ulrika Svarar, Hej Linda,  Vad roligt att du gillar mina recept och kokböcker! Jag blir glad när jag läser din fråga då du är inne på rätt spår som kommer att fungera på lång sikt! Året har ju 365 dagar och om du kan ha som mål att vara hälsosam 300 av dessa dagar så har du utrymme att unna dig och njuta av godsaker du uppskattar de andra 65 dagarna. Det är då möjligt att varje helg äta det du gillar eller saknar och dessutom kan göra det utan dåligt samvete.

Om du har det jobbigt med sug under veckan som du beskriver så kanske du ska se över vad du äter till frukost, till lunch och till middag. Det är en stor fördel för dig att ha ett jämnt blodsocker och då bör du helst undvika snabba kolhydrater. Du kanske behöver se över vad du äter till frukost och hitta andra alternativ som mättar bra och håller ditt blodsocker på en låg nivå. Jag kan rekommendera en äggfrukost (äggröra, omelett, kokt eller stekt ägg med bra fetter som smör, olivolja eller en klick majonnäs). Om du hellre vill äta yoghurt så är grekisk yoghurt 10% ett bra alternativ. Toppa yoghurten med naturella nötter och frön samt blåbär eller hallon om du vill.

Ät dig ordentligt mätt vid varje måltid istället för att gå runt och vara sugen och hungrig. Välj gärna luncher som är varma istället för till exempel sallader. Ät grytor, biffar eller fiskfilé med rikligt av grönsaker och undvik pasta, ris och potatis. Då kommer du ha ett mindre sug på eftermiddagen!

Om du vill gå ner i vikt så tycker jag att du ska välja lite lättare rätter på kvällen som en grönsakssoppa, omelett eller en sallad med bra proteiner och fett. Sedan skulle jag tänka på att inte äta för sent på kvällen, gärna innan klockan 19. Det är möjligt att du kan bli hungrig eller sugen innan du lägger dig men då skulle jag lägga kraft och motivation på att jobba bort detta. Vi är vanemänniskor så att införa en ny vana på kvällen med en god kopp te går, men det kan vara jobbigt i början. Behöver du något innan du lägger dig kan en näve nötter eller en matsked jordnötssmör hjälpa. Om du kan få till ovan upplägg så kan du unna dig det du saknar på lördagen. Det kan till exempel vara nybakat bröd till frukost, en kanelbulle, en dessert eller kanske en liten godispåse. Det är dock viktigt att du bara har en ”unnardag” per vecka om du vill gå ner i vikt. Jag kan också rekommendera dig att under helgen öka din motion för att få ytterligare effekt. Lycka till Linda! Hälsningar Ulrika

Torsdag 9 april 2020

Påverkar kryddorna näringsinnehållet?


Svar, Hej Ulrika! Jag har följt dig och lagat dina recept i flera år. Jag tycker att dina recept är enkla och goda. Däremot uppskattar jag lite mer kryddstark mat och brukar krydda på mer än dina rekommendationer. Påverkar det resultatet vid viktminskning? Tack! Carina Falk

Ulrika svarar, Hej Carina, Vad roligt att du lagat mat efter mina recept! Jag har lagat upp ca 7000 recept och när jag skapar recept så försöker jag skapa lite nya sammansättningar och smaker. Det är ofta det alla mina läsare gillar samt att det är ingen krånglig matlagning.

Vissa tycker att det är lagom mängd vitlök, chili, örter eller andra smaksättningar men vissa, som du, vill ha starkare eller mer smak. Det går utmärkt att öka mängden av de smaksättningar som jag skriver i receptet men det går också att lägga till andra smaksättningar som du uppskattar. Det är alltså fritt fram att experimentera och du kanske kan göra ett ännu bättre recept som passar dina smaker. I dag finns det många nya kryddblandningar från världens alla hörn och det går att variera sina smaksättningar så det blir helt olika rätter. Hälsningar Ulrika

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!