Träna hemma

Inspirerande tips och enkla övningar att göra hemma

Vart du än befinner dig så kan du faktiskt röra på dig. Varför inte börja morgonen med en promenad, joggingtur eller cykling eller så gör du det på kvällen. Det här med att få det gjort, – ja det gäller egentligen bara att bestämma sig. Det brukar ta ungefär 3 veckor att vänja kroppen och ni kommer ha både mitt och varandras pepp under den här tiden.

Gör så här:

  • Ha som mål att röra på dig 4-5 gånger i veckan i minst 30 minuter. Gärna upp till 1 timme!
  • Ett bra upplägg är att gå en promenad, ta en joggingtur eller cykeltur och att du före, under eller efter passet gör dessa övningar.
  • Börja med att göra varje övning i ungefär 30 sekunder. Öka därefter på och gör 2-3 varv med 30-60 sekunder på varje övning, beroende på din kapacitet.

Jag hoppas att dessa övningar ska inspirera dig att röra på dig – nu kör vi!

Övning – Armhävningar mot en bänk

Armövning

Gör såhär:

Ställ dig vid en bänk eller mur. Höjden avgör hur tungt det blir, lägre = tyngre. Placera benen så långt bort att du kan stå med din kroppstyngd på raka armar mot bänken. Böj nu armarna så att kroppen sänks ner och du kommer med ansiktet mot bänken. Tryck sen upp armarna till raka igen, spänn coremusklerna och håll kroppen rak.  Upprepa 10-15 ggr. Gör denna övning 3 ggr.

Tips! Vill du nå andra muskler i armarna? Prova att placera händerna nära varandra och/eller extra brett isär och se hur skillnaden blir!

Övning – Dips på bänk

övning för att träna hemmaÖvning för armarna

Gör såhär:

Placera armarna så att armbågarna pekar bakåt, böj armarna och håll koll på armbågarna så att de pekar rakt bakåt och sänk samtidigt rumpan mot golvet. Håll bak axlarna och skulderbladen sänkta hela övningen.

Övning - Upphopp

upphopp - övningupphopp - övning

Gör så här:

Starta i grundposition med fötterna och knäna riktade åt samma håll. Sitt bak med rumpan precis som när du ska sätta dig på en stol. Kom ihåg att hålla upp överkroppen.

Målet är att komma ned till 90 graders vinkel i knälederna, men det går också bra att stanna halvvägs. Spänn rumpmusklerna så snabbt, starkt och explosivt som möjligt. Satsa på att hoppa uppåt/framåt, så spänstigt du kan, tänk att du ska flyga upp i luften som en raket. När du landar – sitt bak med rumpan direkt och upprepa hoppet

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!