Så håller du vikten i jul

Många som följer en kolhydratsnål kosthållning oroar sig alltid för julbordet
och alla tillställningar som är under julhelgerna. Det är ju vanligt att man äter
både 2 och 3 julbord och det är både glögg och fika. Då gäller det att hålla koll
på mängden kolhydrater man får i sig så att inte vågen visar flera kilon upp
efter nyår. Det är egentligen inte så svårt att välja rätt på julbordet och här är
en liten guide!

Mina bästa tips för att lyckas är:
1. Föra en matdagbok där du verkligen skriver ner allt du äter.
2. Att röra på sig mer än vanligt! Därför utmanar jag dig att under den här tiden plocka fram uteträningskläder och bra skor. Lägg kläderna vid sängen och ställ klockan på 1 timme tidigare än du brukar – på med kläderna och ge dig ut i den mörka, kalla, isiga, regniga, blåsiga och alldeles underbara friska morgonluften på en promenad på 30-45 min.
3. Kör periodisk fasta med 16:8. Du äter lunch mitt på dagen och middag senast klockan 19, men ingen frukost. Försök att undvik mellanmål.
4. En dag, du väljer själv vilken fastar du hela dagen och då menar jag äter ingenting mer än miso, te och gurka, kanske ett par kokta ägg eller några morötter.
5. Drick bara vatten till maten och begränsa alkoholen.
6. Undvik allt med socker och försök med ”2 minuters-regeln” som menas med att stanna upp innan man faller för suget att ta en bulle, läsk, kaka eller godisbit.
Fundera 2 minuter om du verkligen är sugen och verkligen vill ha det du är på väg att äta.

Ulrikas bästa tips för julbordet!

ÄT GÄRNA

  • Nöt, choklad och fruktbollar
  • Egna bakade pepparkakor, lussebullar och mandelmuffins med mindre socker
  • Nötter och goda ostar
  • Gräddkokt brysselkål med senap
  • Hembakat bröd med mindre kolhydrater
  • Fröknäcke och Finncrisp
  • Sill (gärna egengjord) och ägghalvor
  • Rökt lax, ål, lutfisk, skagenröra, skaldjur
  • Egengjorda köttbullar
  • Coleslaw, egengjord rödbetssallad, grönkål
  • Julskinka, salami, julkorvar, revbensspjäll

UNDVIK                                                    

  • Godis och andra sötsaker
  • Pepparkakor och saffransbullar
  • Ris á la Malta
  • Janssons frestelse
  • Mjukt bröd
  • Potatis och färdiga sillar
  • Gravad lax
  • Färdiga köttbullar
  • Färdig rödbetssallad
  • Korv med låg kötthalt
ga_ner_ner_i_vikt_i_jul

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!