Mixa dina bladgrönsaker och drick i en smoothie!

Mixa dina bladgrönsaker och drick i en smoothie!

Grönt är skönt! Ja, det kan jag verkligen skriva under på. Jag har vid flera tillfällen under de senaste åren haft dagar eller veckor och faktiskt månader där jag dricker en kanna grönsaker varje dag och känner att det ger effekt. Jag köper hem spenatblad, lime, ingefära, ekologiska bananer och apelsiner samt experimenterar med att blanda ner såväl avokado som melon och grönkål. Nästan alla drinkar jag gör smakar ljuvligt och mättar bättre än något annat. Ibland blir den gröna drinken en frukost och ibland blir den en middag eller bara ett mellanmål.

Betydelsen att mixa gröna blad fint är att kroppen kan tillgodogöra sig alla näringsämnen. Grönt innehåller fler värdefulla näringsämnen än något annat livsmedel på vår jord, men all denna näring finns inpackad i växtens celler. För att frigöra alla de viktiga näringsämnena ur cellerna måste de krossas. Det är dessutom svårt för en människa att äta den stora mängd blad och därför är det en bra idé att mixa dem. Klorofyll (som finns i bladgrönsaker) har ända sedan forntiden fungerat som en mirakulös läkare och bär betydande mängder syre med sig och detta spelar stor roll för vår tarmflora, b la bekämpar syret dåliga bakterier och främjar de dåliga.

Mest spännande tycker jag är att bladgrönt innehåller massor med protein och det är också anledningen till att börja göra gröna smoothies som mellanmål eller till en måltid.

Några glas av en grön smoothie om dagen minskar också suget efter processad, onaturlig och onyttig mat – prova själv och se ditt resultat! Här är de främsta anledningarna att du ska prova själv:

  • Du blir mer belåten, mätt och nöjd mellan och efter måltider
  • Gröna grönsaker innehåller väldigt lite kolhydrater
  • Gröna bladgrönsaker innehåller stora mängder protein!
  • Stor chans att öka sin förbränning och sin omsättning
  • Eftersom det är så mycket näring i bladgrönsaker så får du en vacker och slät hud
  • Massor med enzymer som hjälper till vid matsmältning
  • Bra olösliga fibrer som bidrar till bättre tarmtömning och rensning i tarmen – fungerar som en tvättsvamp!
  • Ett bra PH värde i magsäcken – bladgrönt gör kroppen mer alkalisk
  • Ökar immunförsvaret
  • Ett högt innehåll av Järn och vitamin K – mindre hormonella besvär, främst vid menstruation

mynta_paron_smoothieKnepet att göra goda smoothies!

Jag har investerat i en Vitamix som är en höghastighetsmixer och detta har jag aldrig ångrat. Den mixar alla grönsaker och frukter väldigt fint och det gör att det blir en jämn, krämig smoothie. Den är dock dyr och kanske inte är den första maskin man köper och det finns flera bra ”blenders” på marknaden. Jag använder min blender nästan varje dag och även mina barn gör fruktsmoothies så det är en viktig apparat hos Fam. Davidsson. Jag har alltid färska spenatblad i kylen och har under sommarhalvåret provat med flera ogrässorter och det är också spännande. Man kan ju faktiskt äta mycket av det gröna som växer ute i naturen. Att bra mixa gröna blad blir ingen smakupplevelse men om du däremot blandar ner olika frukter och bär så blir det en helt annan sak. Ibland lägger jag i mandlar eller cashewnötter i mina smoothies och det är också väldigt gott. Ett sista knep är att servera smoothies väl kylda och jag brukar lägga i istärningar eller någon frusen frukt. Godast är drinkarna när de är nygjorda men jag förvarar en kanna i kylen och mixar om dagen efter och det fungerar bra.

Här är en lista på bladgrönsaker som du kan använda till dina smoothies:

babyspenat, frusen spenat, rucolasallad, grönsallad, bok choy, endiver, grönkål, mangold,

Blast från rädisor, morötter och rödbetor

Ogräs som nässla, klöver, maskrosblad, vitmålla

Alla färska gröna örter t ex mynta, citronmeliss, basilika och persilja

Alla kålväxter t ex broccoli, vitkål, savoykål, spetskål, blomkål

Andra grönsaker: sockerärtor, frusna ärtor, sparris, grön paprika, gröna squash, avokado, groddar, gurka och selleri

Mixa gröna grönsaker med dessa frukter och bär:

Kiwi, mango, banan, ananas, melon, papaya, apelsin, grapefrukt, moget päron, alla slags bär, lime, citron, ingefära

 

Visste du att:

Ogräs innehåll väldigt mycket näring och man kan äta nässla, målla, klöver, kirskål och maskrosblad – plocka och mixa med dina favoritfrukter!

Visste du att:

Blasten på morötterna innehåller 7 gånger mer näring än själva moroten? Istället för att kasta, släng ner i din grönsakssmoothie!

Du kan ”boosta” din grönsaksmoothie med att blanda ner pulver av :

Spirulina, vetegräs, chlorella, nässla, nypon och gurkmeja som alla bidrar med nyttigheter i drinken.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!