Visst går det att fira en härlig och traditionell midsommar – men ändå tänka sunt och nyttigt, och hålla vikten!


Ulrika Davidssons bästa tips inför midsommarVad kan man sikta in sig först på och ta mest av på midsommarbuffén där det dukats upp till exempel sill, färskpotatis, gräddfil, lax, västerbottensostpaj, köttbullar, knäckebröd, jordgubbar, vispgrädde, glass, jordgubbstårta med mera…

Egentligen är inte denna högtid något att oroa sig för om du kan hålla dig borta från onödigt socker som läsk och smågodis. Nästan allt på Midsommarbuffén brukar vara hemlagat och det är ju en bra början. Mitt råd är att satsa på att göra en egen sill och duka upp på bordet eller ta med dig om du är bortbjuden. Det är inte bara uppskattat utan också betydligt godare än den köpta som ofta är mycket socker i. Du gör lätt en egen sill med hjälp av 5-minuters sillen och kan göra en egen smaksättning. Till sillen kan du njuta av ägghalvor istället för potatis eller kanske du tar några färskpotatisar och njuter till fullo av dem! Lax, skaldjur, skinka, köttbullar, korv och sallad är hälsosamma rätter som du kan njuta av. Istället för tårta kan du njuta av goda ostar, nötter och jordgubbar – det är en god kombo! Blir du sugen på snacks framåt kvällskvisten så kan du lätt rosta egna nötter i en panna och strö på lite salt och örter!

 Var lite försiktig med… 

  • Ät några färskpotatisar – inte ½ kilo!
  • Paj innehåller ofta mycket kolhydrater i form av vetemjöl och dessutom en hel del kalorier.
  • Undvik senapssill och andra majonnäsbaserade sillar som har mycket socker i burken. Knapra knäckebröd i lagom mängder.

Undvik helt: Socker förstås men det är klart man vill äta jordgubbar och grädde! Undvik alla onödiga sockerfällor som läsk och smågodis. Om du ska unna dig något – baka en glutenfri kaka och fyll med grädde och bär.

Vill du dricka alkohol på midsommar men ändå välja ett nyttigare alternativ är det champagne och bubbel i glasen som gäller. Det är det bästa alternativet eller väljer du rött och vitt vin. Undvik öl, söta drinkar och avec. Som alkoholfritt alternativ rekommenderar jag Loka Crusch, Apotekarnas lågsockrade läsk eller min egen favorit Ginger Ale!

Träning + midsommar = sant 

Under midsommarhelgen har Sverige långa dygn. Det blir ljust tidigt och solen går ner sent. Det gör att du har många timmar och möjligheter att träna och röra på sig. Antingen kan du möta sommarmorgonen med en promenad innan frukost eller varför inte cykla en tur på dagen eller kvällen? Det är lättare än du tror – bara du tänker på rätt sätt!

Ulrikas bästa midsommartips för en hälsosam helg 

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under midsommar och sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under denna helg. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan helgen. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra detta år med din kosthållning och planera med sundare recept och planera in mer motion!

Många gånger är man inte så hungrig när det är varmt och därför kan det vara en utmärkt tid att prova periodisk fasta i midsommar. Det kallas 16:8 vilket innebär att man hoppar över frukost och äter sin första måltid kl. 12 och har då ett ”ätfönster” mellan 12-20 (8 timmar) och sedan ett ”fastefönster” mellan 20-12 (16 timmar). På detta sätt kan du lätt hålla vikten utan att anstränga dig så mycket och undvika onödiga kalorier.