De 10 bästa grönsakerna när du äter LCHF

Här är de tio bästa grönsakerna när du äter LCHF, fyllda med smak och näring, men med få kolhydrater, listad efter popularitet.  Siffrorna är kolhydrater per 100 gram.

  1. Blomkål – 4 g. Urtypen för en LCHF-grönsak och kanske den mest klassiska av alla. Basen i blomkålsris och blomkålsmos. Testa till exempel det här receptet på blomkålsris med tonfiskröra.
  2. Vitkål – 3 g. Ytterligare en fantastisk LCHF-grönsak.
  3. Avokado – 2 g. Inte bara snålt med kolhydrater, utan också full av näringsrikt fett. Avokado kan ätas på alla möjliga sätt, god i sig själv, kanske med lite majonnäs eller olivolja. Den kan användas för att göra guacamole.
  4. Broccoli – 4 g. Ett bra val som kan ersätta pasta, ris eller potatis.
  5. Zucchini – 3 g. Zucchini kan användas för att göra LCHF-pasta, som i den här low-carb receptet med krämig räksås. 
  6. Spenat – 1 g. Innehåller extremt lite kolhydrater och kan användas på många sätt.
  7. Sparris – 2 g. Utsökt, rik på näring och mycket kolhydratlåg.
  8. Grönkål – 4 g.
  9. Haricots verts – 4 g.
  10. Brysselkål – 5 g.

Börja äta LCHF med Ulrika

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!