Att äta vegetariskt men mindre kolhydrater

Kan man vara vegetarian och äta lågkolhydratkost?

Det här med att äta vegetarisk och lågkolhydratskost kan ibland ställa till bekymmer. Eftersom protein är basen i både GI metoden, LCHF, Atkins och Stenålderskost så måste man ju hitta bra alternativ om man plockar bort kött, fisk och fågel. Många gör felet att de ersätter det animaliska proteinet med pasta, ris och en massa bröd för att bli mätt. Många vegetarianer lever på mackor, pasta och fil med flingor… och det är varken supermat eller en fördel om man vill hålla sig slank. Det är också flera som har blodsockersvängningar och upplever att de ständigt behöver något sött för att orka med dagen.

Så här kan du tänka och laga vegetariskt och ändå kolhydratssnålt:

•  Låt den gröna maten ta den största platsen på tallriken! Servera rikligt med olika sortens grönsaker som mättar bra t ex broccoli, blomkål, vitkål, squash, aubergine, fänkål och harricot verts.
•  Rotfrukter innehåller kolhydrater men dessa är långsamma om du äter dem ”al dente” – rosta därför morötter, rödbetor, sötpotatis, selleri och kålrötter i ugnen istället för mosa dem.
•  Tänk på att ”raw food” stannar längre i magsäcken och mättar därmed bättre samt innehåller mer näring och framför allt bra matsmältningsenzymer. Servera därför alltid råkost till maten. Riv morötter, strimla vitkål och ät blomkål och broccoli okokta ibland.
•  Varma soppor mättar mer än du tror! Det blir en stor mängd grönsaker i en soppa som tar lång tid för magsäcken att bryta ner. En favorit är Ulrikas egna tomatsoppa med pestomarinerad mozzarella eller spenatsoppa med hackat ägg som är bra proteiner.
•  För mer mättnad och för mer protein i din måltid, toppa sallader och grönsaker med fetost, getost, halloumi, nötter och frön.
•  Att göra din paj vegetarisk och kolhydratsnål går utmärkt och smakar ljuvligt. I dag finns det mandelmjöl, bovetemjöl, kokosmjöl och fiber husk att göra pajdeg av.
•  De bästa vegetariska proteinkällorna som är kolhydratssnåla är: nötter, frön, ostar, alger, sjögräsnudlar, tofu och ägg.
•  Följer du en mer tillåtande lågkolhydratsplan som t ex GI metoden kan du använda linser, bönor, quinoa, havrekärnor och bovete som är fantastiska proteinkällor och goda att göra matiga sallader på. Tyvärr innehåller dessa livsmedel för mycket kolhydrater för en LCHF kostplan.
•  Kolla in frysdisken och se om det finns bra vegetariska alternativ där som biffar, quorn eller sojafärs. Se upp för produkter med mycket tillsatser, vetemjöl och socker.
•  Tänk också på att fett mättar bra – därför är en rekommendation att alltid servera tex oliver, avokado, nötter, frön och olja på tallriken. Prova gärna att gör egen pesto, tapenade, aioli eller en krämig dressing på majonnäs – då håller du dig mätt länge och blodsockret på en jämn nivå.

Våra kurser med fokus på grön kost!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!