800 kcal 2 veckor – kursmaterial

eventuella biverkningar


Jag får kramp i benen och i vaderna, vad ska jag göra åt det?
Kramper i musklerna beror ofta på saltbrist, och ofta när man börjar äta mer hälsosamt tar man bort mat med mycket salt i, t ex färdigmat och bröd. Då kan det vara bra att tillsätta lite extra salt i sin mat. Om man dessutom har börjat träna och svettas kan saltbalansen ändras i kroppen så att man behöver mer salt.

Även om man ökat vätskeintaget kan salt/vattenbalansen ha ändrats. Saltbrist kan också ge huvudvärk.
Om man inte vill salta maten kan ett glas vatten blandat med salt och kanske lite citron vara bra, någon gång per dag. Man brukar märka snart om besvären försvinner, speciellt huvudvärken. Muskelkramper kan också vara tecken på magnesiumbrist och är bra att ta som ett tillskott på kvällen innan sänggående.

Vad ska jag göra om jag mår dåligt, har huvudvärk till exempel?
Drick mycket vatten och te. Försök att vila mycket när du kan. Huvudvärken kan även bero på saltbrist, se tips ovan. 

Är det normalt att må illa, känna sig trött och hängig?
Ja, i början är det helt normalt. När man gör en stor kostförändring så reagerar kroppen helt enkelt och det är en omställning för kroppen att sluta med både socker och snabba kolhydrater. Det kommer gå över och ni kommer få energi från den bra mat ni äter nu.

Vad gör jag om jag blir förstoppad?
Man kan uppleva lite problem med tarmen när man byter kost, men det kommer att ge med sig. Besvären beror ofta på uttorkning, så se till att få i sig mycket vätska och salt. Om det inte fungerar  bra rekommenderar jag Cleanse More från Renew Life som är väldigt bra – denna har dock en ganska kraftig utrensande effekt.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Fyll i din e-mailadress här bredvid så får du mitt nyhetsbrev med tips och erbjudanden för en mer hälsosam livsstil.
Välkommen!